Ik heb een jonge appelboom met veel appels, takken gaan hangen, moet ik wat appels eraf halen?

Zodat de takken minder hangen en alle voedingsstoffen naar de overgebleven appels kunnen of is het niet nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
14.6K

Antwoorden (4)

Je kunt er inderdaad wat appels afhalen, dan groeit de rest sneller. Maar als het een jong boompje is kun je het beste het volgende doen: breng de jonge takken in een boogje omlaag met een touwtje. Bind de touwtjes van de takken vast aan de stam, of aan een begeleidende middenstok. Na een tijd zullen de takken in een boog blijven staan, en zullen daarom niet breken onder het gewicht van de appels, en de appels zijn daardoor ook beter bereikbaar en te plukken. Hierbij een foto van een boompje van mijzelf.

Toegevoegd na 27 minuten:
De foto was uit april 2012. Op verzoek hier een foto van hetzelfde boompje, april 2014.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dikke Plus voor de moeite om zelf een foto te maken !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, de foto had ik al hoor, is eigenlijk uit 2012. De foto van april dit jaar, van hetzelfde boompje, toont een nog veel leuker gezicht! Ik zal proberen om die ook te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de takken uitbuigen zodat ze meer horizontaal komen is inderdaad gebruikelijk bij fruitbomen. Horizontale takken krijgen immers meer vruchten. Maar om aan takken die zo jong al zo zwaar beladen zijn ook nog touwtjes te bevestigen en daaraan te trekken lijkt me te veel van het goede op dit moment.
Wanneer er bijv. 3 appels aan een tak hangen kun je uitdunnen. Draai het middelste (meestal het kleinste exemplaar) los van het vruchttakje. Niet trekken: daarmee kan het hele takje afbreken met alle appels. Dit vermindert het gewicht enigszins.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de maand juni, valt er een deel van het te veel aan appels af.
Je kunt het nu al zien gebeuren, omdat een deel van de appels in groei achterblijft.
Deze kleinere appeltjes vallen er van zelf af.
Verder indien nodig takken wat gaan steunen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals gezegd, uitdunnen en ondersteunen.
Maar voor het volgend jaar kun je het beste met uitdunnen beginnen als de appeltjes pas een paar millimeter groot zijn. Dan hebben de andere appels écht meer voedsel, en kunnen beter groeien.
Voor tafeldruiven (liefst groot dus) worden de druifjes al uitgedund als ze een millimeter groot zijn. Het zogenaamde "krenten" van de druiven.