Het blad van welke boom is dit?

Ik ben op vakantie bij het Gardameer in Italië en ik krijg uitslag en enorm veel last van mijn luchtwegen en ogen wanneer ik bij de boom naast ons terras in de buurt kom. Ik wil graag weten wat voor soort boom dit is. Dit heb ik nog nooit gehad in het buitenland. (Evt heb ik nog meer foto's van de boom incl stam)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Rieneke1
9 jaar geleden
Een gewone linde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inderdaad, dat blijkt ook uit de andere reacties. Dank!

Het beste antwoord

Het blad, de vruchten en het schutblad welke u toont op de foto zijn 100 % die van de linde (Tilia)... U hebt dus spijtig genoeg een allergie voor deze boom, het blad houdt ook veel vuil vast en bij wind kunnen die stofdeeltjes vrij komen, wat ook prikkeling van de luchtwegen kan veroorzaken.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het inzicht en het antwoord! Ik wist nog niet dat deze boom ook tot mijn allergiëen behoort, maar dat wordt dan mogelijk weer verklaard door het 2de antwoord van Veliko, die aangeeft dat deze bomen tijdig gesnoeid moeten worden, wat waarschijnlijk in Nederland snel gebeurt (aanname...). Ook het stof en vuil sluit past bij de bevindingen, mijn zoontje kan hier slecht tegen en die kreeg vergelijkbare klachten zodra de wind opstak (een mogelijke verklaring voor zijn klachten...)

Andere antwoorden (1)

Het is het blad van de Linde, deze boom staat wel in de pollenvriendelijke bomenlijst mits deze op tijd wordt gesnoeid.

"Sommige bomen, zoals b.v. de plataan, produceren weliswaar vrij grote hoeveelheden pollen, maar omdat die productie gespreid is in de tijd, worden er zelden piekconcentraties bereikt waarvan hooikoortspatiënten last hebben. Andere bomen, zoals de haagbeuk en zelfs een lindelaan, vormen geen probleem als ze regelmatig gesnoeid worden zodat ze niet de kans krijgen om in bloei te komen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het antwoord! De boom staat duidelijk in bloei, dus dat verklaart het wel. Nooit geweten dat ik zo'n allergie had voor deze bomen. Goede tip voor het tijdig snoeien!