Hoe heet deze plant en is deze giftig voor katten?

We hebben deze planten gehad maar weten niet hoe deze heet, hoe we hem moeten verzorgen en of hij giftig is voor onze katten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eten jouw katten daar van dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een kalanchoe en ja heel giftig volgens deze website.http://www.kattenencyclopedie.com/index.php?menuid=12&pageid=8
Reddie
9 jaar geleden
Maak je niet druk over je katten. Die weten véél beter dan jij wat ze wel en niet kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het merendeel van de kamerplanten is behoorlijk giftig. De niet-giftigen zijn de uitzondering. De meeste beesten hebben dat wel door overigens; meeste gif is ook niet acuut dodelijk dus ze kunnen er van leren.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
En sommige katten kijken nergens naar en knagen op de bladeren van planten gewoon omdat het kan...zoals die van mij :-S Gevolg: ik heb geen echte plant meer in huis, omdat ik bang ben dat ze er ziek van worden. Een vaas met bloemen is niet veilig, omdat de poes graag van het water drinkt waar de bloemen in staan (ook als er snijbloemen voedsel in zit) Maakt niet uit of haar waterbakje schoon is, en gevuld is met vers water.

Antwoorden (2)

Het is de Kalanchoe (Kalanchoe blossfeldiana), een mutatie, de calandiana - serie genoemd.
Hoe te verzorgen:
Temperatuur
Matig warm. De minimumtemperatuur is 16°C en maximum 27°C. De plant staat liefst niet te warm opgesteld. Een plaatsje bij het venster is aan te raden, waar het iets koeler is dan dichtbij een radiator. Ideaal voor de Kalanchoe is een niet te warme veranda of wintertuin. Hoe lager de temperatuur, hoe droger men de plant moet houden.

Licht
Kalanchoe heeft veel licht nodig. In de winter volop in het licht zetten, liefst voor een raam op het zuiden. In de zomer opletten voor te hevige middagzon.

Kalanchoe blossfeldiana
4 bloemblaadjes per bloem

Calandiva
minstens 26 bloemblaadjes per bloem

Water
De plant heeft sappige bladeren en heeft zodoende niet veel water nodig. Giet pas als de potkluit droog aanvoelt. In de zomer mag de potkluit matig vochtig blijven, terwijl in de winter minder water geven noodzakelijk is. Giet met lauw regenwater en vang het teveel aan water op in een schoteltje; giet dit water weg na de waterbeurt. Om de veertien dagen water geven is voldoende.

Indien de bladeren naar beneden gaan hangen, vooral in de winter, wijst dit op een teveel aan water.

Luchtvochtigheid
Doorgaans kan de kalanchoe goed tegen droge lucht.

Voedsel
Bij aankoop bevat de potkluit meestal voldoende voedsel. In de groeiperiode mag een kleine gift van vloeibare bijbemesting gebeuren om de drie weken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat betreft de giftigheid, vele kamerplanten zijn in min- of meerdere maten giftig.
Ik heb de Kalanchoe niet gevonden op de lijst van Giftige Planten voor katten...

Toegevoegd na 16 minuten:
Correctie: bij vergroting van de foto is het geen mutatie, verzorging blijft hetzelfde.
Z512099
9 jaar geleden
Kalanchoë
Deze vetplant bezit onderdelen die irritaties aan het spijsverteringskanaal kunnen veroorzaken, alsmede stoffen die kunnnen leidden tot hartritmestoornissen.
fremar