Waar moet je qua prijs/levensduur-verhouding op letten bij aankoop van schuttingdelen?

Ik ga mijn weggerotte schutting vervangen. Daartoe wil ik hardhouten palen in de grond zetten en daartussen schuttingdelen aanbrengen. Nu zijn er nogal wat typen schuttingdelen. Hoe moet je daaruit kiezen?

Ik verwacht hier nog wel 10 tot 20 jaar te wonen. Ik wil dat ze na die tijd nog geen opvallende veroudering vertonen. Daarbij ben ik geen held in systematisch onderhoud plegen. Een kwastje van het een of ander per 5 jaar is wel te doen.

9 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Kwastje per 5 jaar heeft weinig zin, want dan rot ie weg op plekken waar je met een kwast niet bijkomt.

simpel gezegd zijn er 3 soorten:
-Geïmpregneerd zachthout: giftig, voor mij geen optie, gaat afhankelijk van de kwaliteit redelijk lang mee.
-Douglas/Lariks: gaat onbehandeld 10 tot 20 jaar mee, vergrijsd snel maar dat is te stoppen door te oliën. Natuurlijke uitstraling. Meestal niet gebruikt als schuttingdelen maar als 2,2cm dikke planken die je op de hardhout palen schroeft. Dit heeft als extra voordeel dat als er een paar planken wegrotten je eenvoudig die planken kan vervangen.
-Hardhout: gaat het langst mee, maar duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de palen voorbehandelen met bruinoleum, dan in zo'n ijzeren voet (in beton) zetten. De palen rotten als eerste.

Andere antwoorden (1)

hout rot vooral waar er zuurstof en vocht bij kan. Dat is op de scheidslijn van grond en lucht. Helemaal onder de grond rotten ze niet, en boven de grond waar regen en ander vocht goed kan drogen ook niet. Wat je dus moet dus is zorgen dat er zo min mogelijk hout precies de grond raakt. Dat kun je doen door de palen in metalen paalhouders te plaatsen, of betonnen palen te nemen, of kunststof palen. de schutting zelf plaats je hoger dan de grond, door eerst een strook betonnen rand tussen de palen in de grond te plaatsen.
Verder blijven er op horizontale planken vaker druppels liggen, verticale drogen dus sneller. Maar wil je er bloembakken aan hangen dan zijn horizontale beter. afhankelijk van hoe veel planken per schuttingdeel en de dikte van het latje tussen de planken, heb je meer/minder inkijk van/naar de buren, maar maak je hem helemaal dicht, dan krijg je valwind en tocht, en drogen de planken slechter.
een afgeronde of rechte bovenkant is een kwestie van smaak