Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is dit voor bewapende fundering en hoe kan ik de randen eraf halen ?

Deze 3 stalen afgebogen (?) stukken, samen met een fundament oid kwamen tevoorschijn toen ik de grond afgroef om een grasveldje te maken.
als ik nu gras leg en iemand springt er hard op, dan kom je op zo'n metalen stukje, dat lijkt me niet zo'n success

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
730
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je iets over wat er vroeger heeft gestaan?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Beton wapening is voor het opvangen van trekkrachten. Beton scheur relatief eenvoudig bij trekkrachten terwijl het goed kan tegen drukkrachten. Een goed uitleg staat hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewapend_beton

Echter daavoor zou de wapening (het ijzer) ín het beton moeten zitten en niet, zoals ik zie op de foto's er buiten moeten komen.
Daarnaast is de vraag of er een fundering in de tuin ligt, een fundering ligt doorgaans onder het huis (mits onder de tuin een kelder ligt uiteraard, maar dan is dit waarschijnlijk het plafond van de kelder)

Waar het meer op lijkt is een plaat beton wat een restje beton is geweest uit de betonmolen/ auto tijdens de bouw. Deze worden nog wel eens gewoon op zand gestort, een ring / oog / halve maan aan staal/ ijzer er in gezet om later wanneer het beton is uitgehard op te kunnen takelen en in een container af te voeren.

In zo'n geval kun de het ijzer zonder probleem er afslijpen en een grasveld leggen.
Ik zou wel willen aanraden om een groter stuk af te graven om te kijken of je niet met iets anders te maken heb als waar ik (gemakkelijkerwijs?) van uitga. Denk hierbij aan een septictank / beerput die er nu ligt uit het verleden. Of misschien wel een gas / olietank. Mocht het vermoeden bestaan dat het een gastank betreft, let op en haal er expert bij, ga daar zeker niet in slijpen (vonken en restgas).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zou ik gewoon weghalen. met vuisthamer of slijptol, ziet er geroest uit dus geen waarde meer voor de beton.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding