kan ik een vijver aanleggen in augustus , september , oktober of begin november?

wij willen graag een vijver plaatsen maar dat kan nu niet omdat we op reis gaan we komen terug naar huis op 20 augustus maar kan ik dan nog beginnen aan een vijver of kan ik ook in september, oktober of begin november beginnen aan een vijver

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Er bestaan op vijvergebied een heleboel onzinverhalen die een eigen leven zijn gaan leiden.
Zo vind je in vrijwel ieder vijverboek tegenstrijdige informatie.
Er bestaan geen slechte of goede maanden om een vijver aan te leggen.
Ieder tijd van het jaar heeft zijn voor en nadelen.
Na het vullen van een vijver en het toevoegen van voldoende echte zuurstofplanten, heeft een vijver ongeveer 3 jaar nodig voor een goed biologische evnewicht.
Met het plaatsen van een juiste biologische filter, kan je dat verkorten tot 1 jaar!
Een nieuwe vijver zal al naar gelang de tijd van het jaar, altijd eerst groen worden.
Prima!!
Dat is het begin van een ontwikkeling van een goed biologisch evenwicht, hierna gaan de echte zuurstofplanten de fosfaten en nitraten opnemen (die de vijver groen maken) en zal na enige tijd het water weer helder worden.
Later ontstaan draadalgen, die mee helpen het water verder goed te krijgen, dus nooit chemisch bestrijden.
Als de echte zuurstofplanten, de drijfplanten en de moerasplanten zich verder gaan ontwikkelen, zullen ook de draadalgen verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
behalve op een tuincentrum/ vijvercentrum, kan je ook in de natuur voldoende aan waterplanten komen, zoals hoornblad, waterpest en zelfs krabbenscheer, want natuurlijk als je een vijver aanlegt, moeten er zuurstofplanten in voor helder water.
In de winterperiode is dat even van minder belang, omdat de planten in die koude periode toch vrijwel niets doen.

Andere antwoorden (2)

De enige beperking die je hebt is dat je wellicht moet graven in bevroren grond. Echter denk ik dat je hier alleen eind november tot c/a begin april last van heb. ...dit maakt het dat het erg omslachtig word, en je beter kan wachten tot de grond ontdooit is.
9 jaar geleden
In principe kun je in iedere maand een vijver aanleggen. Je moet echter wel een tijd wachten (na aanleg) tot het vijverwater de juiste waardes heeft. Afhankelijk van de maand waarin je de vijver aanlegt, de plaats in de tuin (volle zon of meer schaduw) zal dit korter of langer duren.

Hou de waardes en je water goed in de gaten en laat je eens voorlichten door een expert. Ik ben zelf vorig jaar langsgegaan bij een speciaalzaak in Breda. Zij hebben me alle juiste info gegeven waar ik veel aan heb gehad! Alle vijvers zijn ook anders!

Ik kijk zelf ook altijd op schonevijver.nl voor tips enzo.
Succes!