Heb je perse mest nodig in een moestuin?

Ik ben beginnen met een moestuin en heb een stukje grond uitgegraven. Daar heb ik potgrond in gegooid. Is het nodig om het nu nog te bemesten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk het niet per se, maar het ligt er ook aan welke grond er onder de potgrond zit en eromheen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bodemvruchtbaarheid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je had beter de potgrond door de aarde kunnen mengen. Potgrond droogt snel uit.
in potgrond zit voor ongeveer 6 weken mest. ik heb vorig jaar geprobeerd bloemkool en broccoli te zaaien. maar de planten waren aan het eind van het seizoen nog niet volgroeid, dus ik heb ze te weinig extra voeding gegeven.

Antwoorden (7)

nee, het kan ook met water en aarde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe wel, want als je er voedsel uit haalt onttrek je mineralen aan de grond. Voor stikstof kun je nog stikstofbinders gebruiken en de Nederlandse luchtvervuiling zorgt ook voor gratis stikstofaanvoer, maar andere mineralen beginnen af te nemen, omdat je bij een moestuin per definitie materiaal uit je tuin haalt om op te eten.

Een moestuin kan geen chemische elementen "ex nihilo" maken, dus die zul je weer moeten aanvoeren. Er moet dus met name weer wat fosfor, calcium en magnesium worden aangevoer om de tuin in dezelfde staat van vruchtbaarheid te houden. Als je daarvoor graag dierlijke mest gebruikt dan kan dat, kunstmest kan ook, dat maakt de plant niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je net verse grond hebt toegevoegd hoef je nog niet te bemesten overigens. Volgend jaar zul je wel wat moeten toevoegen, daar zijn vast wel sites of apps voor die de behoefte ongeveer kunnen uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat voorlopig niet nodig. Dat is alleen nodig als je erg veel groente van je tuintje oogst. Normaliter zit er in de grond een grote hoeveelheid voedingsstof. Kijk maar eens hoeveel grote bomen er op een klein stukje grond kunnen staan.
Overigens was het geheel onnodig om de aarde te vervangen door potgrond. Alle tuinderijen werken gewoon met de normaal aanwezige aarde. Net als alle planten en bomen dat in de natuur doen?
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plusje.
en als de vragensteller meer gaat oogsten anders kan die een composthoop(je) maken en daarmee de grond later van meer voeding voorzien
Potgrond is belangrijk om de grond te verbeteren.
Door een betere structuur van de grond, kunnen planten beter voedingsstoffen uit de grond opnemen en kan de grond beter vocht vast houden.
Groente planten zijn eigenlijk pioniers planten, die alleen goed kunnen groeien, wanneer de grond voldoende diep is los gespit.
Dus minimaal een spa diep ( 20 cm.)
Is de grond daaronder erg hard, dan nog dieper.
In deze losse grond moet voor de planten voldoende voeding zitten.
Sommige bladplanten zoals sla en radijs, hebben niet zo veel nodig, maar bijna alle andere soorten juist wel.
Spinazie en koolsoorten juist erg veel.
Ook moet er voldoende kalk in zitten.
Met een paar zakken potgrond in een kuil, zal het meeste niet goed groeien, hooguit een beetje.
Gevolg": te snel doorschieten van bladgroentes. ( dus oneetbaar)
Geen vorming van een bruikbare kool.
Snel luizen in de groente en andere ziekten.
Bij bonen een slechte oogst, enz. enz.
Gebruik voor bemesting van een groentetuin een organische mest b.v culterra.
Gebruik voor kalk b.v. zeewierkalk.
Zorg dat de grond NOOIT uitdroogt en je altijd op tijd zaait en / of plant.
Dus zonder mest, zal veel soorten groente niet lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee mest is niet perse nodig maar het helpt wel beter met het groeien.
Ik heb zelf ook een moestuin gehad en een mengsel van potgrond en mest werkt super!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich is het niet nodig om de tuin dan nog te bemesten. Zelf heb ik een groente fruit tuin en deze heb ik in 4 jaar niet 1x bemest. Wel spit ik elkaar er compost doorheen in het voorjaar en zorg ik er voor dat ik niet twee jaar op een rij de zelfde platen op die plek zet. Mest gebruik ik eigenlijk alleen in het vroege voorjaar als "grondverwarming", ongeveer 20cm onder de losse grond, voor het opkweken van de zaden, dan gaan ze niet dood als er nog eens nachtvorst komt.
Nu moet ik wel zeggen dat ik veel ruimte in mij tuin heb en het dus veel gemakkelijker voor mij is om aan wisselbeplanting te doen. Ook hou ik me erg bezig met ecologisch en biologisch verbouwen van fruit en groenten op kleine schaal.
Heb je niet de ruimte hiervoor dan is bemesting ed een goed alternatief. Persoonlijk zal ik dan weer voor echte mest kiezen en geen kunstmest. Heel veel plezier en succes met uw moestuin.
Gr
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, ik heb tomaten planten en sla en radijs en ui en courgette. Ze doen het allemaal super goed zonder.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het hielp niet eens