Kan het water van de vissenkom bij de (kamer)planten?

Als je antwoord geeft; kun je dan ook vertellen waarom wel of waarom niet?

Ik heb niets aan alleen ja of nee; ik zou graag ook de feiten willen ;)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

In feite niet, want een kom is niet geschikt voor vissen en er zouden dus eigenlijk geen vissen mogen inzitten. Dus ik hoop dat de vraag louter hypothetisch is.

Maar stel dat we nu toch met een dierenbeul te maken hebben of dat we het hebben over een vissenaquarium dat wel groot genoeg is.

Ja, dan is dat prima geschikt voor kamerplanten. Want aan ons aquariumwater voegen we al plantenbemesting toe voor de waterplanten die er in staan. Plantenbemesting voor aquariumplanten bevatten alle spoorelementen die de planten nodig hebben. Verder hebben de planten in aquaria nog andere zaken nodig zoals nitraat, fosfaat en CO2. Deze 3 zaken worden gelukkig in het aquarium zelf geproduceerd door de bacteriën in het filter die afvalstoffen verder afbreken. Als 1 of meerdere van deze zaken niet voldoende in het aquarium zelf worden aangemaakt kan deze bovendien zelf aan het aquarium worden toegevoegd in de vorm van resp. calcium- of magnesiumnitraat, kaliumdiwaterstoffosfaat en CO2-bemesting. Aan dat laatste zal je alleen weinig hebben op het moment dat je het aquariumwater aan kamerplanten zal gaan geven. Er verdampt met der tijd namelijk veel CO2 en het water komt niet aan de bladeren terecht waar de plant CO2 opneemt. Gelukkig zit er in de lucht reeds voldoende CO2 (in tegenstelling tot in het aquariumwater als er onvoldoende CO2 wordt geproduceerd of teveel wordt verbruikt).

Dus ja, aquariumwater kan bij waterplanten. Nog beter is een plekje zoeken in het aquarium waar nog meer voedingsstoffen voor planten te vinden zijn. Dat gaat dan als volgt:

Neem een beetje aquariumwater en een deel van het filtermateriaal. spoel dit in het aquariumwater uit en geef dit water met het uit het filtermateriaal afkomstige slib aan de kamerplanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat inderdaad om een aquarium ;)
Ik spoel mn filter voortaan om boven mn plantenbak :)

Andere antwoorden (2)

Jazeker, vissen scheiden ammoniak uit dat kamerplanten kunnen gebruiken als stikstofbron.
Z512099
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. En vergeet de fosfor niet, Z512099 !
Z512099
9 jaar geleden
Dank u, fosfor wist ik niet, leer nog elke dag bij...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Looks legit :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop dat er in het water van het aquarium niet al te veel ammoniak meer is terug te vinden, want dan zullen de vissen snel ziek worden. Hoewel ammoniak (in feite het daarbij horende ammonium) makkelijker wordt opgenomen door planten zal het in aquariumwater vooral om 2 nitrificatiestappen verder gaan: nitraat.
Het vissenvoer bestaat voor een groot deel uit een neutraal vul middel en uit mineralen+ sporenelementen.
De vissen nemen een deel van die mineralen om te leven en te groeien.
Wat ze niet kunnen gebruiken, komt als mest uit de vis.
Daarin zit nog steeds een deel mineralen ( voedingsstoffen ) die ook belangrijk zijn voor de kamerplanten.
Maar stel je er niet te veel van voor, het is maar heel erg weinig aan voedingsstoffen.
Maar je kunt het water, als je toch water moet geven, prima gebruiken voor je planten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
het is in elk geval beter dan het weggooien.