Moet je de uitgebloeide bloemen van de Geranium 'Samobar (hoog, donkerrood bloeiend) verwijderen? Als ik dit doe krijg ik gele bladeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Antwoorden (2)

Uitgebloeide bloemen moet je altijd verwijderen, tenzij je zaad wil winnen.
De zaadvorming kost namelijk veel energie die de plant wel beter kan gebruiken.
Ik vermoed dat de gele bladeren geen verband hebben met het verwijderen van de bloemen. Wellicht staat de plant te droog?

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat je ook kan doen, is wachten tot alle bloemen zowat zijn uitgebloeid, en vervolgens de hele plant terugknippen. Hij komt dan fris weer op, en bloeit vaak nog een keer, zij het minder rijk.
Rieneke1
9 jaar geleden
Deze Geranium soort, is een vroege bloeier en stopt in het voorjaar al zijn energie in het vormen van bloemen.
Bijna al zijn voorjaarsbladeren behoren bij de bloemstengels.
Dus al hij is uitgebloeid, sterven gewoon de bloemstengels af, dus ook de bladeren die bij die stengels horen.
Het heeft dus niets te maken met het wel of niet afknippen van oude bloemen.
Knip dus na de bloei gewoon alles af en de plant zal daarna spoedig terug komen met fris, nieuw blad, dat ook decoratief is.