waar zit fosfor in?

ik heb gelezen dat dit goed voor de wortels van planten zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Bij een tuincentrum kun je plantenvoeding of kunstmest kopen waar dit inzit. Kijk even op de ingrediëntenlijst wat er exact inzit.

Overigens koop je dan een fosforzout (een verbinding tussen een metaal en fosfor). Pure fosfor is zeer brandbaar (zit bv in brandbommen uit de 2e wereld oorlog), dat wil je niet in je tuin strooien...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Forsfor zit in kunstmest, Pokon, op het strijkvlak van een lucifersdoosje, in botten, in DNA, in de membranen van cellen en celorganellen, en in de energiereserve van de cel (AMP, ADP, ATP).
Dat het goed is voor de wortels is dus een understatement.
Het is noodzakelijk voor elk leven, in alle cellen, van plant en dier.
Ons lichaam bestaat voor 1% uit fosfor, dus weeg je 50kg, dan is dat 0,5 kg fosfor.
Helaas piesen we nogal wat fosfor uit. Daarom hebben we een dagelijkse intake van fosfor nodig. Ongeveer 1,5g per dag.