Kunnen zaden ook permanent in de zaai en stek grond blijven?

Ik ben echt een held wat betreft bloemen en planten dus vandaar mijn vraag. Ik heb heel enthousiast wat zaden van kruiden en groenten gekocht (rozemarijn, wortel etc). Nu heb ik er een behoorlijke hoeveelheid zaai en stek grond bij gekocht, genoeg om de bakken te vullen. Maar moeten de kruiden nou echt later in de potgrond gezet worden? Mijn idee, als leek, is dat er meer voedingsstoffen in de zaaigrond zitten en de planten dus sneller groeien.

10 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tja viridiflavus, ik weet ook dat tomaten in de kassen op glaswol kunnen groeien. maar planten houden er van om in de aarde te staan, contact te hebben met mycorrhiza schimmels, bodemdiertjes die de grond luchtig houden zodat de wortels beter groeien et cetera.
Je maakt een plant veel gelukkiger in gewone grond, waardoor hij een betere weerstand heeft tegen ziektes en ongedierte.

Antwoorden (2)

Het probleem is, dat de gezaaide plantjes te weinig ruimte hebben om te groeien als ze in de zaaibak blijven staan. Dat is de reden dat ze verplant moeten worden. Als je ze zo ver van elkaar kunt zaaien, dat ze voldoende ruimte hebben om tot volle wasdom te komen, dan hoef je ze niet te verplanten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hij/zij wil de grote bloembakken volledig vullen met zaaigrond. Dus ruimte genoeg. Zelf vind ik puur potgrond niet lekker werken. Het droogt snel uit en klontert samen. Ik meng altijd met zand uit de tuin. In mijn vorige huis met klei uit de tuin. En dit jaar heb ik voor het eerst compost, en mijn mengsel van zand/ potgrond/ compost werkt ideaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en belangrijk: hoe kleiner de potjes, hoe vaker water geven. Die kleine potjes zijn heel snel uitgedroogd.
Ja, dat kan wel. Overigens hebben planten helemaal niet zoveel voedingsstoffen nodig. De reden dat ze in zaaigrond of potgrond staan is dat die grond gemakkelijk bewerkt kan worden. Je kunt ze ook gewoon in een handjevol grond uit de tuin zetten.
De reden dat je ze moet verpo(t)ten is dat je de zaden ongetwijfeld véél te dicht op elkaar hebt gestrooid. Bij het verpotten moet je de plantjes dan ook voldoende ruimte geven. De grond doet er niet toe.