Mijn clematis krijgt bruine randen aan het blad en de bladen verkreukelen, wat kan dit zijn en wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Antwoorden (2)

De Clematis houdt van zonlicht. Zorg ervoor dat geen andere plant boven je clematis uitsteekt en voor schaduw zorgt. Dit zou zomaar een oorzaak kunnen zijn van het verwelken van jou clematis.

Verder nog een paar tips:
Lage planten kun je wel onder je clematis planten. Zorg ervoor dat je in een humusrijke, goed doorlatende grond plant. En zorg voor steun waaraan de plant zich kan vastzetten met de tentakels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn Clematissen staan vrij tegen een muur op het westen tegen een klimrek. Er staat niets voor of boven, en de plantvoet is beschermd tegen de zon. Ik denk ook niet dat er sprake is van verwelkingsziekte, het gaat vooralsnog om een paar bladeren die aan de rand bruin worden. Zou het verstandig zijn om hem te bespuiten met antischimmel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm ik weet niet het handig is om antischimmel te gebruiken. Hebben alleen je onderste bladeren het? Dan zou het een normaal verschijnsel kunnen zijn. Je kunt dan eventueel de bruine bladeren weghalen en extra water geven en dan zou het goed moeten komen. Als de hele plant bruine bladeren heeft, kun je er weinig tegen aan doen. Het kan zo zijn dat de plant teveel water heeft gekregen, of juist te weinig (doordat het sinds een paar weken iets warmer is). Misschien kun je een foto plaatsen van je clemattissen op sites zoals www.groeninfo.com of www.forum.tuinadvies.be dan kunnen mensen je tips geven over je clematissen en over wat er precies aan de hand is.
Mogelijk zijn er wortels verrot in de afgelopen extreem natte winter.
dan loopt de plant nog wel uit, maar komt niet erg ver met groeien, waarna bladeren gaan opkrullen en bruin worden aan de randen.
de grond rondom goed los maken en kijk of de grond nog steeds te nat is.
Nog een mogelijke oorzaak, is dat er een kater tegen aan heeft geplast, waardoor de plant ' verbrandt' , ook dat ziet er zo uit.
Voor de verwelkingsziekte is het nog te vroeg.