Wat zijn dit voor rode "torretjes" ?

Opeens leek de hele voortuin er van vergeven.
Het was net alsof er een heleboel "nesten" uitgekomen waren.
* Hoe heten ze?
* Kunnen ze kwaad?
* Kan het iets te maken hebben met het de houtsnippers die we vorig jaar in de tuin gestort hebben?

Ik houd er niet van om drastisch te verdelgen, maar in dit geval heb het wel gedaan. Heb ik daar goed aan gedaan?
* Wat als er meer komen en ik laat ze gewoon met rust?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
43.1K

Het beste antwoord

Dat zijn wantsen.

Toegevoegd na 36 seconden:
De vuurwants (Pyrrhocoris apterus) is een insect uit de onderorde wantsen (Heteroptera) en de familie vuurwantsen (Pyrrhocoridae).

Toegevoegd na 5 minuten:
De enige andere wants die hier op lijkt is de kaneelwants, die heeft een rood vlekje op de kop, deze niet.

Ze zijn wel schadelijk voor planten, die zuigen ze leeg.

Toegevoegd na 7 minuten:
Toelichting: Ze zijn schadelijk in de tuinbouw. In je eigen tuin zou ik ze lekker laten zitten, het is niet zo dat al je bloemen kapot gaan. Bij grote aantallen kan er met een zeepoplossing gewerkt worden om ze te bestrijden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Waarom er zoveel zijn komt omdat ze graag in groepen zijn. Misschien staat er kaasjeskruid in de buurt of een
Lindeboom, dat zijn hun voornaamste voedselbronnen. Ze leven van zaden en van andere insecten, ook ruimen ze hun eigen dode soortgenoten op. De vogels schijnen ze niet te eten omdat ze een vieze geur afscheiden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het kan ook dat ze een Hibiscus hebben gevonden. Die eten ze niet op, maar wel de zaden of de luizen op de Hibiscus. kan ook niet veel kwaad.

Toegevoegd na 45 minuten:
Je overige vragen:

* Nee het heeft waarschijnlijk niet te maken met de houtsnippers.

* Verdelgen kan, maat chemicaliën kunnen schadelijk zijn voor andere planten of bodemdieren.

* Als ze terugkomen kan je ze in principe wel laten lopen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als ze de bloemen aan gaan tasten kan je ze eerst proberen te verdrijven met zeepoplossing. Chemisch zijn ze te bestijden met een middel waarin Pyrethrum in is verwerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel interessant.
Het is inderdaad een hibiscusboompje waar ze vooral onder zaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de oorzaak van de aantrekkingskracht gevonden. Het kan niet heel veel kwaad voor je Hibiscus, alleen voor de zaden, maar die heb je niet nodig in je tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn gegevens is de schade aan de knoppen minimaal. Ik hield wel een slag om de arm, ze zijn ook niet onschadelijk. Ze houden toch vooral van de zaden, of eventueel de luizen die er zitten. Maar je hebt gelijk dat het wel degelijk voor komt dat de bloemknoppen bruin worden en kapotgaan. Je zou een zeepoplossing kunnen proberen op de bloemknoppen. Als je ze chemisch wilt bestrijden, neem dan een middel op basis van pyrethrum. Dat tast de bloem niet aan.

Andere antwoorden (1)

Gevonden.
Het zijn vuurwantsen.

"De vuurwants is een bontgekleurde soort die een overwegend helder rode kleur heeft met een karakteristiek patroon van zwarte lichaamsdelen en vlekken en hieraan is te herkennen. De wants komt in grote delen van Europa voor en is ook in België en Nederland te vinden. De wants is voornamelijk een planteneter die soms dode of levende insecten eet. De wants kan niet vliegen en is soms massaal aan te treffen bij lindebomen en andere planten die gegeten worden."

"De vuurwants zuigt voornamelijk plantensappen maar vult het menu aan met het leegzuigen van dode insecten en soms wordt actief op andere insecten gejaagd. Ook soortgenoten worden hierbij niet ontzien."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwants

Kortom: ze kunnen geen kwaad, ze helpen je zelfs van overbodige insecten af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Ik zal ze lekker met rust laten verder.