Wat is die gele smurrie op mijn komposthoop ?

Op mijn ( open) kompostbak, en dat is al eerder gebeurd = eens per 2 jaar ofzo, ligt ineens een flinke plak gele smurrie, dit groeit in één dag ( nacht?) van binnenuit naar boven,redelijk "explosief" dus; het lijkt mij een soort gist, heeft amper geur. Na 1 of 2 dagen is het verdroogd en kwijnt het weer weg. Is dit gist en waar komt dit van/weg/uit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, niets raars, ook geen brood- of etensresten.

Het beste antwoord

Het is een soort schimmel.
Deze soort is familie van de slijmzwammen en zien er vaak erg onsmakelijk uit.
De meeste soorten komen heel snel op en zijn ook weer snel weg.
Deze schimmelsoorten wachten op het juiste moment om te gaan groeien.
Precies de juiste temperatuur, de juiste vochtigheid de juiste voeding ( compost/ afval)enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en is het goed/slecht voor je composthoop?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een composthoop is een hoop van afval, dat verteren moet.
De schimmels in veel soorten, zorgen voor een groot deel voor die vertering.
Pas later nemen de bacteriën en bodeminsecten die rol over.
Dus zijn schimmels erg belangrijk en zeer nuttig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blij dat ik nu weet wat het is ! En dat het onschadelijk is. Het ruikt trouwens niet slecht, het heeft de (lichte) geur van volkorenmeel in water tot deeg geroerd. Als het verdroogt lijkt het een pannekoek, klaar om te bakken ( maar dat doe ik maar niet :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarin staat " De Physarum polycephalum komt helaas niet in de Nederlandse natuur voor. " Hoe komt hij dan op mijn komposthoop terecht ? Of is dit een andere varieteit ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaan in ons land veel soorten slijmzwammen.