Hoe leg ik graszoden ?

Ik wil graag graszoden (laten) leggen. Momenteel ben ik het geelzand aan het uitgraven, zodat ik tuinaarde kan laten aanbrengen. Op internet bestaat verdeeldheid over hoeveel cm tuinaard je moet aanbrengen: variërend van 10 tot 25 cm tuinaarde. Ook wordt hier en daar geadviseerd om op de bodem van de kuil geel zand aan te brengen en daarop tuinaaarde te storten. Wat is nu wijsheid ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Graszoden groeien op iedere grondsoort, mits er maar voldoende vocht en voedsel in zit.
Wel zijn er grondsoorten die meer of minder vocht kunnen vast houden.
Dus heeft het gebruik van tuingrond zeker wel voordelen, maar wil je dat goed doen, dan altijd de tuingrond mengen door de bestaande grond!!
Anders loop je de kans dat de tuingrond ) turfachtig' een losse plak gaat vormen bovenop de bestaande grond.
Maar dat is voor een deel afhankelijk van de grondsoort die je hebt.
Maar zelfs op geel zand kunnen graszoden prima groeien.
Nu de ondergrond voldoende diep spitten en de tuingrond er door mengen.
De grond nu aantrappen met je voeten ( geen rol gebruiken!!) daarna de grond egaliseren en opnieuw aantrappen en weer egaliseren, net zo lang dat de grond niet meer zakt en vlak ligt.

Is dat klaar, strooi dan een goede organische mest over de grond heen voor het leggen van de zoden.
Zoden uitrollen, goed aansluiten en daarna de sproeier er op.
De zoden aanrollen zoals velen dat doen, is niet echt nodig.