Hoe bereken je hoeveel m3 hout er in een boom zit.

Een boom van 12 mtr. lang en een gemiddelde diameter van 40 cm. hoeveel m3 hout is dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
50.2K

Het beste antwoord

opp = pi.r^2
opp x hoogte = inhoud

3,14 x 0,2^2 x 12 = 1,508 m3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mijn rekenvermogens, moet het 4,8 m3 hout zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het over de stam van de boom hebt dan is het makkelijk uit te rekenen. Oppervakte grondvlak keer hoogte. Oppervlak is 1/4 pie maal diameter in het kwadraad = 0,785*0.4*0,4 = 0,1256 vierkante meter.
Dit vermenigvuldigd met de hoogte (maal 12) geeft 1,5 kuub hout. Dan zijn de takken niet meegerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag is met deze gegevens niet te beantwoorden, omdat je niet een echte diameter hebt maar een gemiddelde.

Stel dat de stam overal 40cm zou zijn, dan heb je ongeveer 1,5m3. Maar als de stam onderaan 60cm is en bovenaan 20cm dan zit je op 1,7m3. En als de stam onderaan 80cm dik is en bovenaan helemaal niets meer, dan wordt het zelfs 2,45 m3.

Oftewel: met de gegevens is het niet de beantwoorden.