Kan ik in plaats van kalk ook geplette eierdoppen op de tuin strooien?

Om het mos te verwijderen en de zuurgraad te verbeteren.

Toegevoegd na 3 uur:
Zuurgraad naar beneden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Het beste antwoord

Fijngemaakte eierschillen aan de tuin toevoegen kan in ieder geval geen kwaad. Integendeel.
Kalk is een waardevol mineraal voor de planten. De kalk in eierschillen hier goed voor te gebruiken. Ook voor de vogels die af en toe en je tuin komen is dit een goede aanvulling op hun voeding. En slakken hebben er een hekel aan om over de eierschalen heen te 'glijden'dus het kan ook als bescherming voor bepaalde planten dienen tegen slakkenvraat.

Of de hoeveelheid eieren die je per jaar eet voldoende is om het mos te verwijderen en de zuurgraad voldoende te verlagen, kan ik uiteraard niet beoordelen, maar dit kun je zelf wel beoordelen aan de hoeveelheid mosvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig hoef ik niet al die eieren zelf te eten, ik run een B&B en daar komen de meeste eierdoppen vandaan.
Bedankt+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel.

Andere antwoorden (4)

ik zou het niet doen omdat de samenstelling van eierschalen anders is dan de klak die je koopt in de winkel

Toegevoegd na 4 minuten:
zo is kippenpoep schadelijk voor de planten omdat het een bijtende stof heeft
deze bijtende stof kan ook in de eierschaal kunnen zitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit KLAK gekocht, maar waar wordt kalk dan van gemaakt, schelpen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kalk word gewonnen door afgravingen zoals bij de enci in Maastricht
http://nl.wikipedia.org/wiki/ENCI-groeve
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het mos in het gras of op de tegels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide, we zitten rondom onder de eikebomen dus schaduw, vocht en zuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mos en onkruid op de tegels kun je met azijn verwijderen
de azijn verbrand het onkruid.
voor mos uit gras kijk eens op deze site
http://www.rtl.nl/(/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/tuin/)/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/components/2005-2006/tuin/afl_30/30_tuin_mos.xml
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de site alleen zijn al die middelen erg duur, mijn tuin is 25m. breed en 100m. lang en doordat ik veel ontbijtgasten heb dacht ik aan al die eierschalen die ik steeds weggooi.
Met de azijn is het te proberen die hakt niet zo in mijn portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
behoorlijke tuin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar als ik het gras weghaal en er planten zoals rhododendrons inzet, raak ik mijn grandioze uitzicht kwijt en gras maaien gaat sneller dan onkruid wieden, heb je gelezen hoe groot mijn tuin is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, Ietwat. (leuke naam)
Wij hebben het vroeger, toen we nog een moestuin hadden, wel gedaan. Maar er liepen ook kippen rond, bedenk ik nu en die pikten de eierschalen weer op. Leuk voor de recycling.
Maar volgens mij kan het wel hoor ter verhoging van de zuurgraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord maar de kalk moet juist de zuurgraad verlagen!
Ja dat kan, daar het ook een van de produkten is die je ongestraft in de composthoop kan gooien om de kwaliteit te verbeteren van de zwarte aarde. Zelf gooi ik eierdoppen (fijn geslagen) rond de druivenstruiken en die doen het wonderwel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook wij hebben last van mos in de tuin. Wij hebben het ook geprobeerd met gemalen eierschillen maar dat hielp niet. Het bracht in ieder geval de zuurtegraad niet naar beneden. Wij strooien kalk. En ondanks dat we best veel kalk strooien blijven we toch mos houden. Dit jaar gaan we het rigoreus aanpakken met de vertikuteermachine. Je kunt het vertikuteren ook met de hand doen maar wij hebben een erg grote tuin en zouden daar wel heel lang mee bezig zijn.
Ik wens je succes !