Mijn gazon werd lelijk . vogels begonnen te pikken . waarschijnlijk naar maden . Is hier iets tegen te doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
10.5K

Antwoorden (3)

Eerst nagaan waardoor je gazon lelijk werd. Was het van ouderdom, was het door een te veel aan onkruid, was het door een gebrek aan meststoffen?
Wat voor vogels begonnen te pikken? Merels? Dan hebben ze wormen gevonden. Mussen? Dan hebben ze waarschijnlijk onkruidzaad gevonden.
Je zegt: "waarschijnlijk maden", dan zou er ergens vlees of ander biologisch afval liggen te rotten.
Als ik alles op een rijtje zet, kom ik tot de conclusie, dat je het best je gazon omspit
(en liefst goed diep spitten) en opnieuw inzaaien (of zoden leggen), en dan de bemesting goed in de gaten houden.
Succes.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Het gazon werd lelijk, en dan ga je als remedie je gazon nog lelijker maken door het om te spitten???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en vlak voor het gaat vriezen zou ik er niks aan doen. pas in het voorjaar bijzaaien, als het gras ook kiemt
In een normaal gezond gazon, kunnen de vogels weinig schade aanbrengen.
Is het gazon al sterk verwaarloosd, dan kunnen b.v. merels die op zoek zijn naar wormen, vooral mos en slecht wortelend gras , er uit trekken.
Het is dus geen probleem met die vogels, maar met de grasconditie.
Gazon moet in het groeiseisoen minstens 3x bemest worden, gebruik je goedkope kunstmest, dan nog vaker.
En iedere winter kalk er op.
Ook gazon dat erg onder ,of vlak bij de bomen , wortelt heel ondiep.
Dus een beter gazon onderhoud is hier de oplossing.
En natuurlijk NOOIT met gif gaan werken!
Daar dood je ook de vogels mee, die daar iets opeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je engerlingen bedoelt.
Heb je daar in de winter last van? volgens de bron wordt je gras daardoor in de zomer geel.