Wat is dit voor een plant?

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=oupb91&s=5#.UuFn7BDb-M8

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Amadea
10 jaar geleden
Is het een buiten- of kamerplant?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten, dus gewoon een wilde plant. Kwam hem ineens tegen in me tuin.

Antwoorden (2)

Hoewel het een érg vroege bloeiperiode is, zou het kunnen vanwege de uitermate zachte winter die we hebben, en denk ik toch dat het een stengelloze sleutelbloem is. Primula vulgaris. Primula is Latijn en betekent eerste. Dit verwijst naar de vroege bloei van dit plantje: het is een van de eerste lentebloeiers.
Amadea
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Je was me voor, ik denk het ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk is aan !! Hartelijk dank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt helemaal. bij mij bloeit ie ook al 2 weken volop.
Het is de primula vulgaris, maar er hoort nog een naam achter, want deze witte is een cultivar, dus een door de mens gekweekte soort. ( variëteit)
In ons land zijn er ongeveer 500 soorten Primula's en er komen er nog steeds nieuwe bij.
Dus is het heel erg moeilijk jou de juiste volledige naam te geven.
De soort van je foto is een erg mooie omdat hij echt spierwit is.
Veel van deze primula's zijn meestal iets geel, of vuil wit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke interessant om te weten! Alleen nog interessanter, hoe komt hij dan in me tuin als het een door de mens gekweekte soort is, woon best afgelegen. Al kunnen vogels zaadjes overal brengen als het moet..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor dit heeft niets met vogels te maken, vogels verspreiden alleen maar zaden die in bessen/ vruchten zitten.
Vaak komen nieuwe planten via andere planten je tuin in, die als zaadje in de potgrond zaten.
Het kan door de wind komen, bij erg droog weer en storm, kunnen kleine zaadjes erg ver weg waaien.
Aan poten van dieren zitten. b.v. katten, kan dus ook.
Aan je schoenen als je in een andere tuin hebt gelopen enz. enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja daar zeg je me wat inderdaad. Het zal dus een raadsel blijven. Bedankt voor de informatie ik weet genoeg !