Wat is: water dat in open gemeenschap staat?

Dag allemaal!

Voor mijn studie moet ik een opdracht maken aan de hand van een casus. Nu ben ik iets tegengekomen waarvan ik niet weet wat ermee bedoeld wordt. Als iemand dat wel weet en mij dat uit zou willen leggen zou dat ontzettend fijn zijn.

In artikel 5:39 BW , laatste zin, staat het volgende: "dan wel door gebruik van water dat zich op zijn erf bevindt en in open gemeenschap staat met het water op eens anders erf."

Ik weet niet zeker wat bedoeld wordt met water dat in open gemeenschap staat.
Betekent dat het water van de erven op elkaar overgaan? Heeft het alleen betrekking op bijvoorbeeld vijvers, meren, rivieren of kan het meer dan dat zijn?

Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit betekent inderdaad dat het water dat zich op het ene erft bevindt, overgaat in het water dat zich op het erf van derden bevindt. Er is dus sprake van een sloot, een rivier, een kanaal, of evt. een meer, dat doorloopt van het ene erf naar het andere. Het kan evt. ook een vijver zijn, maar dat is onwaarschijnlijker omdat bure van aangrenzende percelen meestal niet samen 1 vijver aanleggen. Het kan evt. ook nog betrekking op het grondwater. Het 'issue' is in dit geval waarschijnlijk de vraag of de bewoner(s) van het ene erf het recht hebben om het water af te vangen, dus alleen voor zichzelf te gebruiken, zodat de personen op het andere erf geen of te weinig water heeft. Vooral bij droogte kan dit leiden tot conflicten. Het kan er ook juist om gaan dat er te veel water is, en dan wordt het de vraag of de bewoner(s) van het ene erf het recht hebben om het water richting het erf van de anderen te geleiden, zodat ze het zelf kwijt zijn. Bij de buren ontstaat dan echter mogelijk wateroverlast.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
gemeenschap = verbinding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, ik weet genoeg!

Antwoorden (1)

Om te beginnen: ik ben geen jurist, maar heb ervaring met iets dergelijks gehad. (Een openbaar vaarwater, waarvan wij mede-eigenaar waren, dat door buren verderop werd afgesloten en waardoor wij geen toegang meer hadden tot het netwerk van vaarwegen.)

Water in open gemeenschap gaat ook over sloten die mandelig zijn.

Er is bv in vroegere tijden een vervoersysteem over water geweest, of er is een afwateringsysteem van sloten aangelegd (in Holland onvermijdelijk).

Die sloten zijn van oudsher door verschillende erven heen gegraven. Latere verkaveling heeft in een zekere verdeling van die sloot geresulteerd. Maar het water staat nog altijd in open gemeenschap met alle sloten op de overige kavels.

De sloot kan door vele eigenaren gedeeld worden en uiteindelijk zelfs aansluiten op een netwerk van vaarwegen.

Hieronder een verwijzing naar een pdf met memorie van toelichting, over een zaak uit 1957, waarin daar uitleg over wordt gegeven.