mag ik de grond in mijn serre afgedekt laten met folie? voor tomaten. tegen uitdroging van de grond

mijn plastiek serre staat op zandgrond. in de zomer droogd mijn grond steeds 10cm diep uit. vochtigheid in de serre stijgd enorm(schimmelziekten op tomaten) . geef nochtans genoeg water met omgekeerde flessen ingegraven(dus ondergronds) . maar daar waar het voedsel zit, komen geen wortels van de plant , omdat bovengrond uitgedroogd is. ik ga wel dunne laag gazongras op folie leggen om ondergrond niet te veel laten op te warmen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Het beste antwoord

U kunt de grond probleemloos afdekken en in de folie gaten maken waarin de tomaten geplant worden. De wortels hebben wel zuurstog nodig, dus om de stam enkele cm vrij houden. Het zal uitdrogen voorkomen. Afdekken van de serre met schaduwdoek scheelt ook veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het afdekken van de serre met schaduwgaas, zorg je dus voor schaduw in de serre, maar tomaten willen heel graag zon!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gedeeltelijk mee eens, toch doen glaskwekers het ook!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door het afdekken en het vochtig houden van mijn bovenste laag grond, kunnen de tomatenplanten hier ook voedsel en water uit halen. Serre afdekken met schaduwdoek ga ik ook proberen , omdat ik soms een harde plek heb op mijn tomaten door verbranding van de zon. Ik heb een ondergronds bedruppelingscysteem , waarbij ik dagelijks voorelke plant nog 2liter water bij geef door mijn omgekeerde flessen te vullen . Deze omgekeerde flessen , die half ingegraven zijn (om water op diepte te geven ) is bedoeld om de bovengrond niet nat te maken . Hou je deze nat , krijg je verschrikkelijk veel vuil en vocht in de lucht van je serre ( souna). Door af te dekken net folie , en hierboven droog gazongras krijg je verdamping en condensatie in bovenste grondlaag, en blijft deze vochtig.

Andere antwoorden (1)

Je verliest water in je grond,
1 Door het wegzakken van dat water, dieper de grond in.
2 Door verdamping/ uitdroging van de grond.
3 Door het opnemen van water door de tomatenplanten.

je krijgt vocht in je kasje, door verdamping via de grond, maar voornamelijk door verdamping via de tomatenplanten.

Door het afdekken van de grond, voorkom je een klein gedeelte verdamping via de grond, maar dat is niet veel.
Ga je het folie afdekken met graszoden, dan zal je die nat moeten houden, dus extra veel verdamping!! ( sterk af te raden, laat die grond maar warm worden)

Een volwassen tomatenplant heeft bij warm weer, zeer veel water nodig, dus veel en veel meer dan wat ingegraven flesjes!

Bij tomaten in je kas, moet je bij een buitentemperatuur van 10 graden, altijd ramen open zetten van je kas, is het in de nacht ook 10 graden of meer, dan ook de ramen open in de nacht.
Dus eigenlijk, als je tomaten flink groot zijn geworden, in de zomer en najaar altijd dag en nacht ramen open houden, anders krijg je schimmel e.d.

Dus oplossing: geen grond afdekken, alle ramen op luchten zetten en de planten zeer regelmatig water geven met een oplosbare mest er in.
Tomaten worden ziek, bij te natte grond, te droge grond en te weinig voedingsstoffen, maar vooral door te weinig luchten! ( hoge luchtvochtigheid)