hoeveel vijverfolie heb ik nodig?

ik wil graag een vijver plaatsen in onze tuin maar ik weet niet hoeveel vijverfolie ik nodig heb kunnen jullie me misschien helpen?
(afmeting: lengte : 2m, breedte : 1m, diepte: 1m) of kan ik beter een andere afmeting nemen?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Antwoorden (1)

Er zijn een aantal standaard meten in het folie.
Neem je rubberfolie ( sterkste) dan zijn die in 3---4.5 ---6--- 7.5 ---9 en 12 m breed.
Reken bij de lengte 2x de diepte.
Doe het zelfde bij de breedte.
Maak een kleine vijver nooit 1 m diep, maar 75 cm. ( met oog op lichtinval)
Dat scheelt ook veel folie
Lang 2 m + 2x de diepte van 75cm = 3,5 m
Breed 1 m + 2x de diepte van 75cm =2.5 m.
Zowel 2.5 als 3.5 m bestaan niet.
3m zit er het dichtste bij, dus wordt 3.5 dan 3 m.
Dus een stuk folie van 3.5 x 3m
Dan heb je wel een halve m in de breedte over, dus kan je hem i/p/v/ 1 m breed maken, veel beter 1.50 m breed maken, anders moet je het er toch maar afknippen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedoeld u dan dat ik beter een diepte van 75cm kan doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maak je vijver gewoon 1 m diep , dus 2 m +2m + overrand( 2*0,25 )=4,5 meter en voor de breedte 1+1+1+(2*0,25) = 3,5 meter
praktisch is het echter niet om een vijver net zo breed als diep te maken, ik zou hem 1,5 keer zo breed maken als diep.
Ivana
10 jaar geleden
Die 75 cm die Eddijst noemt is genoeg om de vissen de winter door te helpen. Dieper is niet nodig.
Het is verstandig om de adviezen van Ed gewoon op te volgen en verder geen vragen te stellen. Ed weet in deze ALLES.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zakii21 Voor een kleine vijver heeft het alleen maar nadelen als je die 1 m diep maakt.
je kan een vijver niet te stijl naar beneden uitgraven, moet altijd een beetje schuin lopen, om de druk van de grond er om heen op te vangen.
Maar op een vijver van slechts een meter breed, kom je dan uit op een diep gat met een kleine bodem.
Voor bijna alle zuurstofplanten is het daar beneden te donker ( geen zon) en te diep.
75 cm diep is ruim voldoende diep voor een vijver, dan groeien wel de zuurstofplanten en de lichtinval is veel beter.
Maar maak je de vijver geen meter breed maar 1.5 meter, dan is dat veel gunstiger.
En uh, het is mijn vak, vijvers maken :-).