Moet ik om voor te zaaien speciale zaaigrond gebruiken of mag het ook met gewone potgrond?

Heeft iemand met meer ervaring dan ik hier een antwoord op?
Het voorzaaien gaat van het voorjaar gebeuren in mijn nieuwe glazen groentekas.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

Ik gebruik al jaren gewone potgrond om in te zaaien en de jonge plantjes op te kweken tot ze in volle grond kunnen.
Nog nooit een probleem mee gehad.
Succes met je plantjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het ligt er aan wat je wilt zaaien. Peulen en tuinbonen kunnen in gewone aarde worden gezaaid, alle andere zaden die je wilt zaaien, bijv. tomaten, pepers, padrons, courgette, vroege kool e.a. kun je het beste zaaien in een mengsel van aarde en potgrond. Voorjaarsgroenten kun je het beste meteen in de volle grond zaaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf gebruik ik potgrond vermengd met vermiculite of zandrond om het geheel wat luchtiger te maken. Zaaigrond heeft minder voeding wat de zaadjes ook niet nodig hebben om te ontkiemen.
Na hun eerste echte blaadjes wordt er vaak gespeend dwz alleen in potgrond in een grote aparte bak. Daarna pas in potjes.
Persoonlijk vindt ik het teveel werk dus met bovengenoemde methode gaat alles prima tot de plantjes behoorlijk wat groter zijn geworden en dan in potjes met alleen potgrond.
Succes.