Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn houten minivijver 's winters buiten laten?

Ik heb een doormidden gezaagd houten wijnvat als minivijver. Ik wil die in de winter buiten laten staan. Dus met de plantjes en water in de ton. Hoe kan ik bevriezing voorkomen? Ik las dat er niet meer dan 1/3 water in de ton mag. Is vliesdoek of dergelijke mogelijk? Eigenlijk mag het water in de ton wel bevriezen maar de ton mag niet stuk gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gewoon buiten laten, het bevroren water zal eventueel naar boven kruien, omdat het in het luchtledige geen weerstand heeft. Het vat zelf word door bevriezing ook tijdelijk sterker omdat het met water verzadigde hout mee-bevriest.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb op internet nogal tegengestelde meningen gelezen maar ik zal de gok wagen en het bij het oude laten. De bodem van het vat is met steentjes gevuld en er staan planten in dus volledig dichtvriezen zal het niet en de bodem is beschermd door die steentjes). Als ze toch stuk vriest dan ware de oplossing van het bodemsteentje met luchtpomp beter geweest.

Andere antwoorden (2)

Door een bundel rietstengels rechtop te zetten biedt je het ijs ruimte om uit te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
met een luchtpompje en bruissteentje hou je altijd een stukje open denk zelfs helemaal als het niet groot is.
Zo hebben de vogels er ook nog wat aan die kunnen drinken als alles bevroren is jij blij leuk om te zien vogel ook.
ze kosten bijna niets dus echt het proberen waard.












j
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding