Kan ik mijn geraniums laten overwinteren in de kruipruimte?

Deze ruimte is ongeveer een halve meter hoog. Het is er droog en koel, maar vorstvrij. Het is er aarde donker.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

Denk wel dat je ze in leven kan houden, flink terug snoeien en alle blad er af plukken.
Net als ze een Fuchsia overwinteren.
Maar dan aan het einde van de winter?
Voor mei ( half mei) kunnen ze niet naar buiten.
Dan zit je in mei met kale planten die helemaal opnieuw moeten gaan uitlopen en bloeien.
Als het overwinteren is gelukt, dan moet je lang wachten op de eerste bloei, ergens richting begin augustus, terwijl gekochte planten dan al 3 maanden bloeien!
Dus eigenlijk is het niets, erg veel werk en heel laat resultaat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan je nu een plant in leven houden waar het stikdonker is? Dat was toch de vraag meen ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net als Fuchsia's overwinteren, die gaan in een oude diepvries kist, alle blad er af en daarna in de vochtige tufmolm.
Dan de deksel weer dicht.
En reken maar dat het daar stikdonker is!
Heb wel eens in het voorjaar uit een oude composthoop, nog volop levende geraniums opgegraven, die er in het najaar ervoor op waren gegooid, met daarna blad enz. er in een dikke laag overheen.
Op drogere gronden deed men vroeger wel niet winterharde planten ingraven, zoals men toen ook witlof inkuilden.
Ging ook prima
burgos
10 jaar geleden
Hup in de bak er mee, en in het voorjaar nieuwe kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In verhouding met vroeger kost een Geranium plant tegenwoordig erg weinig en na een half jaar volop bloemen, mogen ze best wel op de composthoop, of je moet over veel tijd beschikken en een verwarmde kas, pas dan is het haalbaar.

Andere antwoorden (1)

Nee, het zal daar nooit lukken. Je hebt zonlicht nodig. Beter is nog om ze te stekken, zo heb je volgend jaar sterkere planten. Voor te stekken is het nu te laat, of je moet een verwarmde serre of veranda hebben.

Toegevoegd na 1 uur:
Als enten niet lukt:
"Beginnen de afgesneden takjes maar niet te groeien en komt de vrieskou er al aan? Dan kan je altijd nog heel de plant laten overwinteren. Snoei de plant zo fel mogelijk en plaats het in nieuwe potgrond. Kies een zonnige plek uit en zet daar je geranium neer. Het is belangrijk dat je de meest zonnige plek uitkiest. Geef je plant niet te veel water of voedsel tijdens de winter. Eenmaal per week water geven is meestal al ruim voldoende voor de wintermaanden."

Toegevoegd na 5 uur:
Edit; lees "enten" als "stekken"'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fader....enten is wat geheel anders dan stekken, verder is je toegevoegde antwoord prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, grote vergissing. Enten doe je op een stam. Bedankt voor de terechtwijzing.