hoe verspreiden voedingsstoffen zich door een plant?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
door de vaatbundels

Antwoorden (3)

Er is een constante sapstroom van de wortels naar de bladeren. Kort gezegd: de wortels nemen water op met daarin opgeloste voedingsstoffen. Dat gaat via de haarvaten naar de bladeren, waar het water verdampt. De voedingsstoffen blijven ergens achter in de plant. Door de cellen worden ze, samen met de koolstof die de bladeren uit de lucht halen, verwerkt tot bouwstoffen die de plant laten groeien etc.
10 jaar geleden
De bladeren voeden de plant, ze hebben water en wat mineralen nodig, met name stikstof, fosfor, calcium kalium en magnesium. In het blad wordt met behulp van energie uit licht water gesplitst, en de energie van die splitsing wordt weer gebruikt om kooldioxide in te bouwen in allerlei stoffen, met name suiker. Het suikerrijke water vloeit via bastvaten weer terug door de hele plant en voedt bij een boom het cambium (de plek onder de schors waar de boom in de breedte groeit) en de meristemen in de knoppen van bloemen en nieuwe bladeren en de meristemen in de wortels.
In de bron een overzichtelijke samenvatting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit gebeurd door middel van water, waarin deze stoffen zijn opgelost. Nu moet natuurlijk het water nog omhoog geraken.
Er zijn twee krachetn die daar voor zorgen.
Cappilaire krachten dit wil zeggen dat vocht omhoog gaat in dunne kanalen en openingen ook de cappilairen genoemd.
Maar deze kracht is bv niet sterk genoeg in bv bomen van meer dan 100 meter.
Dan heeft de natuur het volgende uit gevonden. Door de bladeren wordt het vocht verdampt en daardoor ontstaat er een onderdruk die het water naar omhoog zuigt.
Dus het zelfde effekt als wanneer je met een rietje limonade opzuigt
Deze twee krachten zorgen voor de sapstroom
Robby BB