Om te beginnen moeten appels altijd zorgvuldig worden geplukt. Ruk ze dus niet van de takken. Een appel is pas rijp om te oogsten wanneer deze gemakkelijk kan worden geplukt, d.w.z. dat het steeltje van de appel gemakkelijk van de tak loslaat als u deze draait.
Andere indicaties dat een appel kan worden geoogst, zijn een brede en diepe kelkholte en bruine pitten. Rijp om te plukken en rijp om te eten zijn echter twee verschillende dingen en variëren per ras.
fremar
10 jaar geleden
proeven ,alle appels kunnen nu geplukt worden , sommige kunnen beter bewaart worden dan andere maar de ultime test is de smaaktest .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de appels beginnen af te vallen zijn ze meestal plukrijp.
Appels die ongeveer plukrijp zijn hebben meestal een betere blos.
Als je de appel vast neemt met de volle hand en omhoog brengt, moet de steel gemakkelijk loskomen van de boom.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bij onrijpe vruchten is de pittenkleur wit. Bij het rijpen kleuren deze pitten langzaam van bruin tot bruinzwart.
Vruchten met bruine of bruinzwarte pitten mogen meestal al geplukt worden.
Bij rijpheid worden de vruchten langzaam zachter van structuur.
Te rijpe vruchten worden zelfs melig.