Welke groenten kan ik kweken op een dijk?

Ik werk bij een restaurant dat op een dijk ligt, het terras ligt op 20 meter van de zee, zo'n 10 meter boven zeeniveau. Kan iemand me vertellen of en wat voor groente ik hier zou kunnen kweken? En ook of er bepaalde groenten zijn die ik dan nu al zou moeten kweken(voor de winter) ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Ivana
10 jaar geleden
Lamsoor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Deur10,
Het is verstandig om voordat je de dijk gaat beplanten te informeren of het mag. Een veel gevallen is het niet toegestaan om de graven in dijken e.d. Dit in verband met de "stevigheid" van de dijk die aangetast zou kunnen worden. Een kennis van mij woont aan een dijk en in zijn koopovereenkomst staat dat hij geen beplanting aan mag brengen op de dijk. Zijn buurman had een terras met palen tegen de dijk gezet. Zo kon jij over het water uit kijken. Hij heeft dat op last van de gemeente weer af moeten breken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het advies maar da zit allemaal goed

Antwoorden (2)

Kolen, sla, wortels, enkele ouderwetse uitgestorven groenten die niet te hoog groeien, maar welke wel van veel zon houden. De diepte in groeien als schorseneren lijkt me ook niet zo handig. Meer kropgroenten waar ik aan denk. kolen, sla, andijvie etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is afhankelijk in welk land je woont en waar.
Bij wind uit zee, zullen vrijwel alle groenteplanten dood gaan door het zout dat in de wind vanuit zee mee komt.
Ook is er in een droge zomer, bijna niet mogelijk, voldoende water op een dijk te geven, dus zal alles verdrogen.