Kun je voor de ijsheiligen al eenjarig perkplanten in een(onverwarmde) tuinkas kweken zonder dat ze bevriezen? Zoja vanaf welke periode dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Een onverwarmde kas houdt de vorst niet buiten, maar is in de groeitijd wel warmer. Een onverwarmde kas beschermt de planten ook tegen wind en regen en tegen vogels, andere dieren en sommige aantastingen.

De beste resultaten bereik je vanaf ongeveer half maart. Bij nachtvorst kun je de plantjes beschermen met een laagje stro of een vliesdoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan zeker. Je moet alleen oppassen dat je niet te vroeg begint. De warmte die er in de dag opgebouwd wordt door bv zon, wordt in de nacht weer afgegeven. Als het overdag vriest EN 's nachts ook, heb je op bewolkte dagen geen warmte input en bevriest deboel alsnoh.

Door onde de aarde een laag stalmest te plaatsen ontstaat een broeilaag helpt het kasje warm te houden.

Begin met echte eenjarigen niet voordat de meeste nachten geen vorst meer hebben (Nu is het nog te koud om de bak vorstvrij te houden). Als je overdag duidelijke plus temperaturen hebt, en af en toe een nachtje vorst an je beginnen. Vaak wordt hier midden maart voor aangehouden. Dit jaar zou ik even voorzichtig zijn.

Wat ik zelf doe: Ik kweek in huis voor. De pepertjes, knolselderij en tomaten staan al boven de grond. Over een maand of 1 1/2, 2 gaan ze dan overdag naar buiten, 's nachts naar binnen. Jij zou hetzelfde kunnen doen: Binnen zaaien, en over 4 weken als de grote vorstperiodes voorbij zijn, de koude bak in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot rond de ijsheiligen kan je nachtvorst verwachten, de laatste jaren valt het erg mee en is er geen vorst meer geweest.
Het is ook afhankelijk waar je woont en welke grondsoort je hebt.
Een heel enkele keer kan het wel 5 graden vriezen in half mei.
Een onverwarmde kas geeft daar geen bescherming aan, en al je plantjes zullen bevriezen.
Een prima oplossing is een electrisch kacheltje te plaatsen met thermostaat, die stel je zo in, dat hij bij 5 graden aan slaat, dus net die enkele keer dat het mogelijk gaat vriezen brandt je kachel.
Voor 25 euro te koop bij een doehetzelf centrum.
Wil je dat niet, dan kan je pashalf mei beginnen met zaaien, bedenk wel dat deze planten pas in de late zomer zullen gaan bloeien (sommige wat eerder
De kans dat de themperatuur in je kas te hoog wordt is veel groter!
Bij zonnig helder weer, kan het in mei wel 30 graden of hoger , in je kas worden, dus tijdig ramen en /of deuren open zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan,maar beter niet voor begin April. Hierna is de kans op nachtvorst al een stuk minder. desondanks kan er toch nachtvorst optreden tot aan de ijsheiligen toe.Neem hiervoor maatregelen.zaai in een bak of bakje dat je kunt afdekken, zodat jonge plantjes beter tegen de vorst beschermd zijn.
Desnoods kun je ze s'avonds binneshuis halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel en Eddijst en de anderen hebben je vraag al heel goed beantwoord
(ik kom er altijd een dag later achteraan :-(

Ik wil alleen toevoegen, dat als je te vroeg begint, de zaailingen (zowel in de kas als binnenshuis op de vensterbank) dun en langgerekt worden door te weinig licht.

Ik heb een keer half maart gezaaid en half april nog een keer dezelfde soorten, die "tweede leg" was veel sterker en zelfs ook sneller in bloei. Ik begin er dus niet meer eerder aan, dan eind april binnen, en half mei buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf begin met uitzaaien half maart binnen op de vensterbank.
Als de plantjes boven de grond staan verhuizen ze naar de kas omdat ze op de vensterbank vaak te iel worden.
De koude kas heb ik wel met noppenfolie van binnen bekleed.
Mocht het echt gaan vriezen plaats ik enkele graflichten in de kas en dat is voldoende om de vorst buiten te houden.
De plantjes groeien zo stevig op en zijn half mei al behoorlijk afgehard.
Wel tijdens zonnige dagen deur open laten staan anders loopt de temperatuur in de kas te hoog op en ook dat is funest.