wanneer kan ik het beste de kuipplanten binnenhalen ?

Ik heb helaas geen koele vorstvrije ruimte, dus ze gaan gewoon in de zijkamer, waar het 's-winters 20 graden is, ook al staat de radiator uit.
Kan ik ze dan het beste nu al binnenhalen, zodat het temperatuurverschil niet te groot is, of wachten tot de eerste nachtvorst?

En tussendoor wel of niet buiten zetten in periodes dat het niet vriest?
Als ik ze steeds binnen en buiten zet, zitten ze onder de luis, als ik ze de hele winter binnen houdt bij 20 graden gaan ze van die lange slappe stengels maken, door lichttekort.

Het gaat om agapanthus, brugmansia, lantana, crocosmia, heliotroop, ananasplant en plumeria.

Toegevoegd na 1 minuut:
vorig jaar had ik een balkonkasje gekocht, de planten in noppenfolie verpakt, jute zakken op de bovenkant van de potten, en het kasje helemaal ingepakt met piepschuim. Toch hebben ze het geen van allen overleefd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Zo laat mogelijk binnenhalen ,je zegt het zelf al de ruimte is definitiev te warm voor overwintering , De anannasplant is tropisch dus die kun je nu al binnen halen wel ervoor zorgen dat er licht is ander gaat dat ook niet goed . de pot zio droog mogelijk houden maar ook niet te ver indrogen laten ,Vorstschade is eigenlijk een verdroging, door het bevriezen van het water in de pot droogt de plant als het ware uit.
Te natte planten verdragen ook geen vorst omdat dan de ec waarde in de plant te laag word en het water te snel bevriest.
Als de planten genoeg waarde voor je hebben kun je ze eventueel laten overwinteren bij een kuiplantenbedrijf,die deze service aanbiedt. er zijn er die de planten eventueel ook overpotten en vakkundig snoeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Goeden oplossing,heb je geen kennis waar je ze in de schuur kan zetten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jawel ik heb zelfs kennisssen waar ze in de kas kúnnen, maar gezien de afstand lijkt me dat ook niet echt werkzaam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als er iemand een adresje weet? Liefst in Oostelijk Noord Brabant.
Ik heb gehoord dat officiële kuipplanten-ruimte-verhuurders 80 euro per vierkante meter vragen. Dat is dan wel inclusief goede verzorging. Maar in dat geval kan ik goedkoper ieder jaar nieuwe kopen. Ik heb ze deze week nog buiten gelaten, met temperaturen van 12 graden 's-nachts en 23 overdag (in oktober!) maar wel alvast de zijkamer opgeruimd. Dan zet ik ze zo veel mogelijk voor het raam.

Andere antwoorden (1)

Toevallig heb ik de mijne vanmiddag binnen gehaald.
Ik zou het ook nu doen, op groot temperatuurverschil zitten je planten niet te wachten.
Daarom zou ik ze ook niet steeds heen en weer verhuizen.
Is het geen idee daglichtlampen boven je planten te hangen?
Dan worden ze niet zo pierig.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je ze het beste naar een kas kunt brengen. Her en der in het land zijn deze per m2 te huur voor de wintermaanden. Ze worden voor je verzorgd en in het voorjaar kun je ze weer in perfecte staat ophalen. Of weggooien en in het voorjaar nieuwe kopen. Het laatste is niet mijn manier.