Wanneer en hoe snoei ik het beste een jasmijn?

Ik heb een jasmijn (struik) in de tuin staan. Zo een met witte bloemetjes (nu natuurlijk al lang uitgebloeid).

De struik is zo'n vier meter hoog en bevat veel lange dunne takken. Wel lekker wild, maar niet meer zo decoratief.

Hoe en wanneer kan ik deze jasmijn het beste snoeien?

Kan ik hem zo snoeien dat ik er een compactere struik van maak, waar meer "vorm" in zit?

Toegevoegd na 1 minuut:

De struik heeft zijn huidige vorm gekregen doordat ik er vele jaren helemaal niets aan heb gedaan.

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Tuin
47K

Het beste antwoord

Een jasmijn is een van de weinige soorten heesters, die je nooit hoeft te snoeien.
Hij krijgt in de loop van de jaren een soort waaiervorm.
Dat is zijn natuurlijke vorm.
De meeste jasmijnsoorten, worden tussen de 2 en 5 meter hoog en zeker net zo breed.
Wil je toch gaan snoeien, dan is er eigenlijk een goede oplossing, zaag de gehele struik tot een meter hoog af.
Hierna zullen er nieuwe lange scheuten ontstaan, die pas in het jaar er op, stevige takken kunnen worden.
Vaak gaan ze daarna uitzakken of zelfs breken.
Maar staan ze goed in de zon, dan kunnen het na een jaar of 5, weer mooie verjongde struiken worden.
Een jasmijn is van naturen ,een zeer dichte compacte struik, waarbij alle takken elkaar steunen.
Zodra je gaat snoeien, is een deel van deze steun weg en kunnen takken gaan hangen- uitzakken.
Hierna komt het vaak nooit meer echt goed.
Snoeien kan het hele jaar gebeuren.
Maar wordt vaak pas gedaan na de bloei.

Toegevoegd na 5 minuten:
De lange dunnen taken die je nu ziet zitten, zijn de takken die volgend jaar het mooiste gaan bloeien.
Knip je die weg, dan vormen ze weer direct nieuwe, dus is snoeien geen oplossing.
Beter is misschien de struik te rooien en er een terug planten die minder groot- hoog wordt.
Er bestaan veel laagblijvende soorten, die ook veel compacter zijn.
Die kan dan makkelijk een jaartje of 25 groeien zonder enig onderhoud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als een jasmijn wat te breed of te hoog wordt, of de struik te oud wordt, is het verstandig om deze te snoeien. Dan komt er weer ruimte voor jonge takken en zal de jasmijn weer volop gaan bloeien. Een jasmijn snoeien doe je niet radicaal in één keer, maar in verschillende stappen.
De jasmijn is een echte vroegbloeier. Dat betekent dat de struik al voor de langste dag van het jaar, 21 juni, mooie bloemen geeft. Dit soort vroegbloeiers kun je het beste direct na de bloeiperiode snoeien, dus in juli. Je kunt zien dat de sterkste bloei voorbij is, als de bloemen wat bruiner worden.
Begin met het terugsnoeien van uitgebloeide takjes. Hier zitten helemaal geen bloemen meer aan; die zijn er al vanaf gevallen. Doe eventueel je handschoenen aan en pak de snoeischaar. Pak het takje beet en knip het net na een nieuw scheutje (vanaf de plant af gezien) af.

Snoei vooral de oudere takjes terug. Dit zijn takjes met een bruinere bast. De takjes met de groene bast zijn nog jong en moeten nog uitgroeien tot grote takken.
fremar