Hoeveel groeien bomen gemiddeld in omvang en hoogte per jaar?

In de zomer en winter is dat natuurlijk verschillend. Daarom mijn vraag hoeveel dat per jaar is.

Toegevoegd na 59 seconden:
Eerdere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/stoppen-bomen-groeien-bepaalde-hoogte.77588

Toegevoegd na 22 uur:
Ik weet dat het afhankelijk is van allerlei omstandigheden. Vandaar ook de reden om mijn vraag te stellen.
Voor mensen varieert het ook en daar zijn statistieken van aangemaakt.
In de provincie waar ik als kind woonde werd ieder jaar zo'n overzicht in de krant gepubliceerd voor - zover ik me kan herinneren - een verdeling in leeftijdscategorie, geslacht en nog wat meer kenmerken.
Ik vroeg me af of er statistieken zijn waaruit dat af te lezen is per boomsoort in Nederland/provincie.

Toegevoegd na 1 dag:
Na een van de reacties gelezen te hebben bedacht ik me het volgende (mijn eigen reactie daar laat ik even grotendeels weg.) Maar....ik bedenk me net dat misschien via het CBS iets terug te vinden is. Weet iemand daar meer van?

Of misschien dat Natuurmonumenten of bosbeheer er statistieken van bijhouden. Soms wordt een stuk bos aangeplant met als keuze een bepaald soort boom. Zo werden naaldbomen aangeplant voor gebruik in de mijnbouw. En speciaal voor houtkap en tuincentra.
Tuinieren is ook niet een activiteit die iedereen beheerst.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
9.7K

Antwoorden (2)

Dat is voor elke boomsoort verschillend. Bijvoorbeeld populieren groeien snel en eiken langzaam. En de groei hangt ook nog van de leeftijd van een boom af. Er is dus geen zinnig algemeen antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De weersomstandigheden spelen ook een rol.
Toch +
De gemiddelde maximale hoogte van een boom, is voor een belangrijk deel genetisch vastgelegd.
Groeiomstandigheden hebben hier grote invloed op.
Ook de leeftijd van de boom.
Veel bomen die uit een zaadje opkomen ( natuurlijke wijze) doen er vaak drie jaar over om een meter hoog te worden.
Maar daarna kunnen ze wel een meter per jaar groeien.
Totdat ze de maximale hoogte gaan benaderen, daarna gaat de snelheid er uit en zal de boom steeds minder snel gaan groeien, tot uiteindelijk enkele cm. per jaar en nog later geheel niets meer.
Het zelfde geldt voor de omvang van de boom, dit is ook afhankelijk van de soort, dus genetische aanleg.
In het door mij aangelegde Rana Natuurpark, zijn bomen vanzelf gekomen in het tweede jaar van het park ( zaailingen) de hoogste bomen nu ( schietwilg) zijn nu 17 m!
Daar hebben ze vanuit een zaadje 14 jaar over gedaan.
De eerste drie jaar voor de eerste meter en daarna in 11 jaar 16 m omhoog,
dat is zelfs veel meer dan een meter per jaar.
Bij geplante bomen is de groei vaak veel minder, dat komt door het overzetten van bomen en daardoor verlies van veel wortels, maar ook hier zijn uitzonderingen.

Toegevoegd na 20 uur:
je toevoeging. -------Denk niet dat het mogelijk is wat je in je toevoeging vraagt, iedere soort heeft zijn eigen eigenschappen wat betreft groei.
Er zijn duizenden soorten bomen.
Iedere grondsoort heeft invloed op de hoogte groei.
Iedere waterstand heeft er ook invloed op.
Iedere grondsamenstelling wat betreft voedingsstoffen heeft er invloed op.
Ieder situatie wat betreft wind (aan de kust ) of juist luwte ( binnenland) heeft er invloed op.
En iedere zomer is de groei vaak anders dan de jaren er voor.
Voor ieder soort boom, kan je wel opzoeken wat hij ongeveer per jaar kan groeien.
Mogelijk is er ook informatie over lokale beperkte aantallen soorten.