Bestaan er giftige pompoenen?

Er bestaan eetbare pompoenen en sierpompoenen. Eetbare pompoenen zijn meestal behoorlijk zoet van smaak en vaak is de schil ook eetbaar. Sierpompoenen zien er voornamelijk leuk uit. Ze zijn niet bedoeld om te eten en ze zullen vast ook niet bijzonder lekker zijn. Maar kunnen deze giftig zijn (wanneer onbespoten)? Vast niet, toch?

In mijn tuin zijn ongepland (mogelijk via aangevoerde compost) een aantal pompoenplanten opgedoken, met ondertussen ook oranje pompoentjes. Het lijkt een eetbare, maar hoe weet ik dit zeker? Een kwestie van gewoon proberen, lijkt me. Tenzij ik mezelf daarmee kan vergiftigen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (1)

Ja, er bestaan inderdaad giftige soorten pompoenen. Deze bevatten cucurbitacines die ook voor de uiterst bittere smaak zorgen. Ze wekken lokale irritaties op. De symptomen treden snel op na een inname van slechts een kleine hoeveelheid: men begint te braken, krijgt koliekachtige buikpijn en hevige, soms bloederige diarree. Dit kan leiden tot ernstige uitdrogingsverschijnselen. Eveneens kunnen duizeligheid, uitgesproken speekselvloed en hartkloppingen optreden.

In geval van symptomen dient men altijd een arts te raadplegen.

Alle sierpompoenen zijn giftig. Gebruik daarom geen pompoenachtigen die spontaan in de tuin ontkiemen en “recycleer” geen zaden uit zelf gekweekte pompoenen.

Proef de rauwe vrucht. Als die bitter smaakt: uitspuwen en niet gebruiken. Een eetbare pompoen smaakt neutraal tot licht zoet. Opgepast: kinderen of mensen die bittere smaken niet goed proeven zijn slechte testpersonen.
Amadea