Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik doen om mijn rodondendron weer goed te krijgen?

Hij heeft fantastisch in bloei gestaan, maar nu wordt hij bruin en ziet er niet meer uit. Moet ik al snoeien??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De Rododendron op je foto is wel heel erg slecht er aan toe!
Dat hij fantastisch heeft gebloeid, komt omdat de bloemknoppen er bij de aanschaf er al in zaten.
Direct na de bloei, soms al tijdens de bloei, maakt de plant al weer nieuwe bloemknoppen voor het jaar er na.
Er zouden dus nu al nieuw scheuten met bloemknoppen aan moeten zitten, maar daar is niets van te zien.
Dus ook zeker volgend jaar geen bloemen.
Jouw tuingrond is totaal ongeschikt voor dit soort planten.
Ook heeft de plant erg droog gestaan en is dus nu bijna dood.
Deze plant is ook met snoeien eigenlijk niet meer te redden, mocht hij het in goede grond en de juiste verzorging het nog overleven, dan duurt het zeker 3 jaar voordat hij misschien weer kan gaan bloeien.
Mocht je een nieuwe aan gaan schaffen, graaf een groot gat en vul dit op met een kruiwagen vol goede potgrond.
Deze grond vochtig houden met het liefst regenwater, in leidingwater zit ook vaak veel kalk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet ik nou turfgrond of potgrond gebruiken de volgende keer??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
potgrond is eigelijk tuinturf met mest er door.
In tuinturf zit geen voeding, in potgrond dus wel.
Het is dus vrijwel het zelfde.

Andere antwoorden (1)

Ik zie dat de foto in het buitenland is gemaakt.

Neen hoor, niet snoeien. De Rhodo houdt van een zure voet en is oppervlakkig wortelend. Er is een gebrek aan zuurte graad.

Graaf een sleuf rondom en vul deze met tuinturf.
Aan te bevelen is om in het voor- en najaar ( voor deze plant ) een 20 liter zak tuinturf rond de voet uit te strooien.

De bron brengt u verder naar de Rhododendron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding