Hoe kan ik brandnetels zaaien?

Voor in de thee of soep

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag ze bij mij gratis uit m'n tuin komen halen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yep, en bij mij in de buurt staan er ook genoeg in de bermen en langs de velden. Alleen moet je voor soep en thee de jonge planten hebben.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Gewoon niets aan je tuin doen, ze komen vanzelf ;-)

Antwoorden (2)

Door de zaden in het voorjaar te zaaien, op 50 cm afstand van elkaar. Zaden zijn te koop bij oa de zadenier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Af en toe ziek ik ook op die hoge brandnetels bloemetjes zitten, zijn dat dan de zaadjes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de bloemetjes vind je de zaadjes, voor de thee gebruik je de jonge bladeren.
Hier kun je lezen over de brandnetel:
http://plazilla.com/wilde-eetbare-planten-brandnetel
Waar veel grond "verstoord" werd door verbouwingswerken, zoals in mijn tuin het geval is, overheersen de brandnetels, tot mijn grote ergernis.
Brandnetels hebben onder de grond horizontale netwerken van wortelstokken, wat maakt dat je met afsnijden van de stengels alleen, geen komaf maakt met die brandnetels.
Ik heb gemerkt dat als ik niet ALLE wortels uit de grond heb gehaald, de brandnetels bijna onmiddellijk zullen terug groeien. Blijkbaar is een enkel overblijvend stukje wortel al voldoende...
Deze kennis zou ik dan gebruiken om door middel van stukken wortels van brandnetels die brandnetels in jouw tuin te kunnen doen groeien. Ik weet niet of er in jouw regio veel brandnetels groeien, maar hier vind je ze overal, langs wegen, bij braakliggende stukken bouwgrond, langs spoorwegbermen, ...
Zo hoef je nergens zaad te kopen of te oogsten. Brandnetels zijn nu nog volop aan het groeien en bloeien, dus door middel van stukken wortelstokken kan je meteen aan de slag en krijg je heel snel ook oogst-klare blaadjes voor jouw thee of soep.
Volgens mij het proberen waard, tenminste als je eerst ergens wat ongewenste kruiden, (onkruid bestaat niet), in dit geval brandnetels, wil wieden om aan die wortels te geraken.