Geeft een transparant/opaal afdak koelte?

Ik zit eraan te denken om aan de achterkant van het huis een afdak te maken. Zo kan ik de achterdeur openen zonder dat ik ('s winters) nat wordt van de regen, én is er meteen beschutting tegen de zon.
Nu zie ik dat veel afdakken worden gemaakt met kunststof transparant of opaal dakbedekking. Dat houdt regen wel tegen, maar hoe zit dat met de zon? Kan je daar lekker koel onder zitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (4)

Het werkt meer als een (groente) kas. Het wordt er dus warm onder in de zomer omdat het doorzichtig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er genoeg luchtcirculatie mogelijk is, dus als de zijkanten openblijven, is het een prima 'prieel' en zeker niet warmer dan in de tuin. (Ervaring)
Ivana
10 jaar geleden
Zomer warmte onder een afdak, ontstaat door de warmte van de lucht zelf en door de warmte van het zonlicht.
Onder een afdak kan bij weinig wind, de warmte er onder blijven hangen.
Maar belangrijker is de hoeveelheid warmte die daar extra komt door het zonlicht dat door je dak heen schijnt. ( kan je mogelijk opvragen)
Het grote voordeel hiervan is, dat in het vroege voorjaar en najaar, bij zonnig weer, het onder je afdak, als het niet te veel waait, de temperatuur aanzienlijk hoger kan zijn dan er buiten.
Zodat je vroeger en later in het seizoen, onder je afdak in je tuin kan zitten.
Alles bij elkaar zitten er veel meer voordelen dan nadelen aan.
Bij ons is het van transparante platen gemaakt, en het is vaak aanzienlijk warmer dan buiten het afdak, opaal zal wel flink minder zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is heerlijk in het voorjaar, doch in de zomer leggen wij er gewoon schaduwdoek op en...probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Schaduwdoek kan je beter ónder het dak aanbrengen, zodat het niet binnen een paar maanden smerig wordt. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder het dak geplaatst heb je er véél minder koelte van, na de zomer halen wij het eraf en is dit helemaal niet vuil voordat we het droog opbergen om te "overwinteren".