Hoe kan het dat deze roos 2 kleurig is?

Toegevoegd na 9 minuten:
Beetje een mysterie, rest van de rozen geheel rood/roze. Maar deze toevallig tweekleurig.
Hoe is dit te verklaren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat apart!

Antwoorden (3)

Ik las van de week in een tijdschrift (libelle ofzo)
dat je dat kan doen door de steel onderaan te splitten en een kant (van de steek) in water met voedingsmiddel kleurstof te doen. Heb het nog niet geprobeerd maar lijkt leuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Owkee ik
Dacht een boeket.
Dit verschijnsel heet een Mutatie. Het is een uiting van de grillen van de Natuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
uiting = uitting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van alle gekleurde bloemen, kunnen albino's van ontstaan, dus witte.
Dat heet een spontane mutatie.
Veel mutaties waar bont ( wit) bij voorkomt, is in de natuur eenzijdig, dus maar aan een kant.
Bij bontbladigheid zie je dat ook veel.
Zo kan het dat je roos, maar aan een kant een mutatie heeft.
Enige jaren terug, had ik dit ook bij kleine roosjes, maar niet zo mooi als op jouw foto.
Helaas bleef het bij een bloem, alle anderen waren weer normaal.
Eigenlijk is het een stukje evolutie, dus uitproberen van de natuur of de mutatie beter bevalt.
Erg bijzonder foto trouwens.