Wat zijn de zwarte korrels uit de boom?

Ik heb een boomstammetje in huis. Goed laten drogen. Er zit in de stam een soort gat en toen ik de stam omdraaide vielen er een hele hoop zwarte korreltjes uit...en een worm! Wat zou dat kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.4K

Het beste antwoord

Die zwarte korreltjes zijn de poepjes van een larve die zich in het stammetje bevindt.
Dat hoeft niet perse houtworm te zijn. Nu de worm eruit gevallen is, ben je er misschien vanaf. Als het goed is komen er geen zwarte korreltjes meer uit.
Heb je ze weer, dan zitten er nog beestjes in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wacht das veel logischer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik echt niet.

Andere antwoorden (3)

Dat er een houtworm in zat, of een normale die aan het hout is gaan knagen en zo komen die zwarte korreltjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel eens wormen onder de schors van bomen gezien, maar ik denk dat je een keverlarve bedoelt. Eventueel kan het ook nog een larve van een reuzenhoutwesp zijn of een rups van een van de wespvlinder soorten. De zwarte korreltjes zijn de uitwerpselen van de larve.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat je schrijft over een gat in het hout, is het geen houtworm, die gaatjes zijn zeer klein en de houtwormlarve dus ook.
Dus heb je te maken de larve van een van de soorten boktorren.
Een worm kan het onmogelijk zijn, die gaat direct dood bij het drogen.
Ook geven die geen zwarte korreltjes, wormen eten geen hout maar grond.