Groeien planten en struiken op dezelfde manier en op welke manier dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

het enige wat ik kon vinden op je vraag is deze bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Planten( kruidachtig) struiken en bomen groeien vaak op de zelfde manier, de mens heeft alleen voor de duidelijkheid dit onderscheid gemaakt door planten in groepen te verdelen.
Verreweg, groeien de meeste planten uit een zaadje, worden groter, al naar gelang de soort, geven weer zelf zaad en gaan op den duur weer dood.
Deze dode planten worden weer omgezet in de voedingsstoffen die in deze planten zaten en zijn dus weer voedsel voor de nieuwe planten.
Deze groep planten is het grootste.

Een tweede veel kleinere groep, zijn de planten die geen bloemen en zaden hebben, maar sporen.
Deze sporen kunnen uitgroeien tot een alg achtig plantje, pas daarna is er een bevruchting en ontstaan er nieuwe planten, bekende sporenplanten zijn de varens, algen, wieren, paardestaarten e.d.

Een derde groep zijn de saprofyten, deze planten leven op andere planten, maar niet ten koste er van.

Een volgende groep zijn de parasieten, deze planten groeien ook op andere planten, maar wel ten kosten er van.

Dan zijn er nog de epifyten, die de andere planten alleen maar gebruiken als steun, b/v/ hoog in de bomen/ boomtoppen.

Dan is er nog een heel klein groepje planten, dat is een palmachtige en de japanse( chinese) notenboom.
Deze bomen hebben geen vrouwelijk bloemen, maar een soort van vrouwelijk geslacht, het stuifmeel dat er van de mannelijke bloemen/ katjes op komt, kan zelfstandig bewegen/ zwemmen in het vrouwelijk geslacht met zweephaartjes en de vrucht pas bevruchten nadat de vrucht al is gevormd.!!!!
Het stuifmeel gedraagt zich dus als sperma!!!!!!
Deze bomen bestonden al voor de dinosaurus en zijn eigenlijk schakels in de evolutie tussen de planten en dieren in.
De bekendste is de Japanse notenboom of wel de Ginkgo biloba.