Als ik alleen wortels plant, groeit er dan een plant?

Vandaag heb ik een plant gekocht (een azalae). Het had heel veel wortels. Nu heb ik een stuk van de wortels geknipt, en die in de grond gedaan. Nu vraag ik me af of dat ook een plant zal worden? En overleeft mijn azalea het wel nu ik een deel van de wortels heb geknipt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Een Azalea is een ericacaea en alle ericaceeën hebben vrijwel alleen haarwortels, knip je daar wat vanaf, dan zal de plant er geen last van hebben, maar na de bloei moet hij dan echt wel in een grotere pot of tuin.
De afgeknipte wordtels worden nooit geen jonge planten meer, dat kan bij deze soorten niet.
Er bestaan wel planten die je kan stekken door wortels in kleine stukjes te knippen b.v. de Pioenroos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt me nou eens een geschikt antwoord van tuinier met ervaring :)

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat het een plant wordt omdat er zeer waarschijnlijk alleen wat bijwortels/haarwortels afgegaan zijn. (Maar wie niet waagt die niet wind.)
De Azalea kan even achteruit gaan door het gemis aan wortels maar met een goed verzorging komt hij er vast wel weer bovenop.
Nooit bovenop water geven maar om de 2 a'3 dagen even lekker de pot dompelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jij ooit iets gehoord hebt over " planten scheuren" In dat geval wordt een (te ) grote plant opgedeeld in kleinere stukken, met genoeg wortels.
In dat geval is er veel meer kans op meerdere planten. Wortels alleen, helaas, ben bang dat dat niet goed gaat komen. Je azalea zal het wel overleven
13 jaar geleden
Ook ik verwacht dat er niets meer uit de wortels gaat groeien en ik ben bang dat er ook een kans ik dat je azalea het niet overleefd, of dat bijv een deel afsterft.

Het hangt er van af HOE je hebt geknipt, Heb je "vertikaal" en soort plakje eraf gehaald zal het wel meevallen maar heb je de onderste helft eraf geknipt vrees ik toch het ergste
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst heb ik de azalea doormidden geknipt, en van 1 helft heb ik de onderste wortels geknipt. Nu heb ik dus 3 stukjes geplant. Ben benieuwd.
Je hoeft hem niet in een grotere pot te zetten hoor.
Je krijgt dan een mooie bonsai en bij de verzorging van bonsaiplanten hoort ook wortelsnoei.