Is een olijfboom geent op een stam van een andere boom?

De olijfbomen die veelvuldig in tuincentra te zien zijn, staan vaak op een dun stammetje. Die stam lijkt niet erg op de stam van een oudere boom.
Daarom vraag ik me af of die olijfbomen geënt zijn, en zo ja, waarop?
Als de olijfboom ouder wordt, blijft de stam dan zo glad, of wordt hij ruw zoals bij een oudere olijfboom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Antwoorden (1)

Bij mijn weten worden olijfbomen niet geënt.
Ik ben reeds vele malen in Spanje geweest waar er hele olijfboomgaarden zijn en ik heb daar nog nooit een geënte olijfboom gezien.
Ook de plaatselijke olijfboer waar ik mijn olijfolie koop heeft het daar nog nooit over gehad evenals een kweker van olijfbomen heb ik daar nog nooit over horen praten.
Het zou mij trouwens verwonderen dat olijfbomen geënt worden gezien de leeftijd dat die bomen halen. 200 jaar geleden (de leeftijd die olijfbomen makkelijk kunnen halen) was dat een onbekende kweekmethode en vermist de meeste olijfboomgaarden van generatie op generatie overgaan zijn zulke oude bomen geen uitzondering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar die bomen in Spanje staan ook niet op die dunne stammetjes. Hier zie je ook wel echte bomen in de tuincentra, en die kosten dan met gemak een paarhonderd euro. Ik bedoel dus die olijven op een dun stammetje zoals een stamroos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens een vriend van mij die een boomkwekerij heeft worden olijfbomen niet geënt daar zij van nature zeer sterk zijn.
Het enten van bomen (of andere planten) gebeurd om de deze sterker te maken, hetgeen bij olijfbomen dus niet nodig is.
Ook heeft hij erbij vermeld dat het lang duurt alvorens je een boompje van enige betekenis hebt omdat het een vrij trage groeier is, wat heel waarschijnlijk de verklaring is voor de prijs.