Is een olijfboom geent op een stam van een andere boom?

De olijfbomen die veelvuldig in tuincentra te zien zijn, staan vaak op een dun stammetje. Die stam lijkt niet erg op de stam van een oudere boom.
Daarom vraag ik me af of die olijfbomen geënt zijn, en zo ja, waarop?
Als de olijfboom ouder wordt, blijft de stam dan zo glad, of wordt hij ruw zoals bij een oudere olijfboom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij mijn weten worden olijfbomen niet geënt. Ik ben reeds vele malen in Spanje geweest waar er hele olijfboomgaarden zijn en ik heb daar nog nooit een geënte olijfboom gezien. Ook de plaatselijke olijfboer waar ik mijn olijfolie koop heeft het daar nog nooit over gehad evenals een kweker van olijfbomen heb ik daar nog nooit over horen praten. Het zou mij trouwens verwonderen dat olijfbomen geënt worden gezien de leeftijd dat die bomen halen. 200 jaar geleden (de leeftijd die olijfbomen makkelijk kunnen halen) was dat een onbekende kweekmethode en vermist de meeste olijfboomgaarden van generatie op generatie overgaan zijn zulke oude bomen geen uitzondering.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100