Zijn merels minder bang voor mensen dan andere tuinvogels zoals mussen etc?

In onze kleine tuintje hangt er een hangstoel waarop een merel zijn nest heeft gebouwd met vier eieren erin. Wanneer ik in die hangstoel ga zitten ben ik maar een half metertje verwijderd van die nest waarin de merel dan stil blijft zitten. Ze lijkt zich niet te storen aan mij. Op zulke momenten moet ik mezelf dan altijd inhouden om haar niet aan te raken/te aaien. Wil haar niet storen en wegjagen.

Mijn vragen: Zijn merels nu minder bang voor mensen dan andere tuinvogels? Of blijven ze juist stil zitten in de hoop zo niet gezien te worden en dus toch bang zijn?

Als ze minder bang blijken te zijn, mag ik die merel dan proberen bij te voeren met mijn handen of rustig aanraken. Zou het erg leuk vinden een tamme tuinvogeltje te hebben namelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.1K
Rieneke1
10 jaar geleden
Alsjeblieft, houd afstand, en laat de merel met rust!
De drang op haar eieren te blijven zitten kan erg groot zijn, maar het beestje staat stijf van de stress.
Dat geldt voor zowel merels als andere tuinvogels.
Het is, terecht, ook wettelijk verboden een nest te verstoren.
Hou ajb het belang van de vogel voor ogen!

Het beste antwoord

Nee, het is zeker niet zo dat merels minder bang zijn dan andere tuinvogels. Het is ook niet zo dat ze stil blijven zitten in de hoop niet gezien te worden.
Bij merels en andere tuinvogels is het zo dat ze een grote innerlijke drang voelen op hun eieren te blijven zitten: naarmate ze langer op hun eieren zitten wordt die drang steeds sterker.
Dat wil zeker niet zeggen dat het beestje geen stress ervaart, als jij steeds in de buurt van het nest komt. zou je de vogel proberen aan te raken, dan is het heel waarschijnlijk dat je een grens overgaat, en ze toch het nest zal verlaten.
Het is een wilde vogel, en blijft dat.
Rieneke1