Wat is het verschil tussen kropsla en ijsbergsla?

Zijn ze echt verschillend van elkaar?
Ik las dat konijnen geen ijsbergsla mogen eten, omdat ze anders diarree krijgen. De mijne heeft dit vaak gehad en er nooit last van gehad. Nu wil ik weten of kropsla anders is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Antwoorden (2)

IJsbergsla heeft knapperige lichtgroene bladeren. En die blijven relatief lang goed.
Kropsla heeft dunne donkergroene bladeren die snel slap worden.

De stelregel voor konijnenvoer is: hoe donkerder de groente, des te meer voedingswaarde zit erin. Dat er afgeraden wordt om ijsbergsla te geven is dus niet dat het slecht is. Maar het konijn heeft er, behalve vocht, weinig aan.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Ja, de gewone groene sla wordt kropsla genoemd. Om 'm te onderscheiden van de andere slasoorten. Die overigens niet allen een kropvorm hebben!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt
IJsbergsla is een soort sla waarvan de bladeren hard en knapperig zijn en lichtgroen en waarvan het net is alsof de bladeren over elkaar schuiven. Gewone kropsla is veel zachter en heeft vele kleuren, er is zelfs een bijna rood gekleurde kropsla. De zachte bladeren van de gewone kropsla waaieren als het ware uit elkaar tot een mooi rond gewas en de oudste bladeren zitten onderaan en kunnen altijd verwijderd worden want er zit altijd aarde aan.