Hoe bestrijd je korstmos op fruitbomen?

We hebben wat hele oude pruimen in de tuin staan. Echter, de loten zijn bedekt met korstmos. Hoe krijgen we die weg,zodat de boom beter uitloopt in het voorjaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
16.2K

Het beste antwoord

Probeer het eens met vruchtboomcarboleum ( bestrijd ook luizen e.d. ), weet alleen niet of ze dat nog verkopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is korstmos niet of nauwelijks te bestrijden. Was het niet een van de oergewassen op aarde? Heel sterk dus. Ik verbaas me erover dat ze nooit dood gaan.

Maar bomen lopen met korstmos toch ook wel uit meneer de bioloog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestrijding van een algen-, korstmos- of mosbegroeiing
kan in beginsel plaatsvinden met chemische middelen en natuurlijk door middel van stomen.

Maar Jelle hier heb jij GV toch niet voor nodig.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond dit. Vroeg me af of ze blootstellen aan amoniakdamp dan een oplossing zou kunnen zijn. Doekje(s) in ammoniak en in de buurt houden/hangen.

Op de takken kunnen soms korstmossen groeien. Een korstmos bestaat uit een wier en een schimmel die nauw in elkaar verstrengeld groeien. Ze leven in symbiose met elkaar. Meestal zijn korstmossen grijs, maar soms kunnen ze ook geel, oranje, bruin, zwart of rood gekleurd zijn.
Zorg voor luchtig groeiende bomen door de fruitboom goed te snoeien. Verwijder of snoei nabij groeiende bomen en coniferen, die voorkomen dat de fruitboom snel opdroogt na regen.

Breng wat extra compost op de boomspiegel die de boom wat extra laat groeien, zodat de aanwezige kostmossen scheuren. Veel zonlicht op de takken wordt meestal niet verdragen.
Korstmossen zijn heel gevoelig voor de uitstoot van zwaveldioxide en ammoniak, zodat ze in industriegebieden en vervuilde steden nauwelijks voorkomen.
Sommige soorten korstmossen zijn beschermd en mogen niet vernietigd worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
korstmossen houden van een zure omgeving.
spuiten met een kalkoplossing zou kunnen helpen.
kijk eens bij het tuincentrum.
Rieneke1
14 jaar geleden
Snel en met beleid over het mos gaan met een brander, let op dat je de bast v/d boom niet beschadigd.