ik probeer al aardig wat jaren uit zaad een klimmende winde te kweken, maar ze gaan steeds dood, hoe hou je ze in leven?

Ik hou ze eerst in een kweekbakje, dan beginnen ze al wat te groeien, maar zodra ik ze in de tuin zet, lijken ze te verdorren, terwijl we water zat geven.
Kortom, het wil niet lukken met de klimmende winde.

Toegevoegd na 50 seconden:
Wat is de beste manier om deze plant toch goed te laten gedijen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan? http://www.mijntuin.org/plants/1097-Klimmende-winde#
Cryofiel
10 jaar geleden
Goh, bij mij zaaien ze zichzelf juist uit. Heb ik ineens weer onverwacht een klimmende winde tussen de haag door. Best mooi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij woekert ie m'n hele tuin door als ik niet oplet. Wikkelt zich om al m'n planten, vreselijk!

Antwoorden (2)

Dit vond ik op http://www.tuin-wiki.nl/Main/Ipomoea:
'Kweken.

Ipomoea en convulus worden vaak al in maart aangeboden in de tuincentra, de plant zal lage temperaturen echter niet overleven. Wacht tot ruim na de laatste nachtvorst met uitplanten, de plant zal beter aanslaan in warme grond. Zorg voor een licht humeuze grond, die permanent licht vochtig moet zijn. Niet te veel voeding geven, dan komt er veel blad ten koste van bloei.
Zaaien

De zaden van Ipomoea's kiemen bijzonder vlot, vaak binnen enkele dagen. Nog snellergaat het als de zaden eerst een nacht in water geweekt worden en/of bij de grote zaden (Tuberose/Alba) de zaden voorzichtig inknippen (aan de overkant van het lidteken).

Binnen zaaien in Maart-April, of na de vorst eind mei buiten.

Bij voorzaaien 1-3 zaadjes per potje. De planten vinden verpotten niet zo tof. Soms duurt het lang voordat de groei opnieuw begint. Niet verspenen maar na het uitplanten bekijken welke het goed doen en de andere eventueel verwijderen. Uitplanten na de laatste nachtvorst. Op zich is eind Mei ter plekke zaaien ook goed mogelijk, alleen denken muizen en vogels dat de zaden een mooi hapje zijn ( tot ze de LSD trip achter de rug hebben).

Na de eerste groei een keer toppen om vertakking te stimuleren. '

Ik hoop dat het je helpt,
Koekje1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Planten die binnen zijn gekweekt, moete ook weer langzaam wennen aan het felle zonlicht en de verdamping door het buiten staan.
Doe je dat niet op de juiste manier, dan verbranden de tere jonge plantjes snel.
Het is nu zomer, dus gewoon ter plaatse zaaien, dus niet overplanten en ze zullen goed opkomen en groeien.