Welke klimroos is geschikt (snelgroeiend, sterk en resistent tegen veel ziekten) om tot hoog in een boom te laten groeien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Antwoorden (1)

Er is een groot aantal bijzondere soorten recht opgaande klimrozen.
'Rambler' rozen (liaanrozen) hebben goede groei-eigenschappen. Ze bloeien op meerjarig hout (takken ouder dan een jaar) en de jonge takken laten zich goed leiden.
In optimale omstandigheden kan hij wel 3 meter per jaar groeien.
De bloei valt in het late voorjaar en de vroege zomer.

De klimsoorten onder de theehybriden zijn een andere goede keus. Zij hebben altijd grote bloemen die meestal heerlijk geuren. De bloem is chique en puntig van vorm. Is het een klimmer dan zal er 'climbing' voor haar naam staan.

Daarnaast zijn er de trosrozen (floribunda's) met altijd trosjes kleine bloemen aan een tak. Deze waterval van bloemen kan uit enkelvoudige of gevulde bloemen bestaan.

Dan is er nog de 'pilaar' roos. Een klimmer die zich laat leiden langs een pilaar of een frame van hout of metaal. Ze wordt gemiddels 1.50-2 meter hoog en heeft stevige ranken. Is ook een grootbloemige roos.

Goede, sterke en mooie rozen zijn;
Rambler Metanoia (zalmkleurig/ glanzend groen blad)
Rambler Indigoletta (lilablauw, bloeit van juni-november)
Rambler Bukala (zuiver oranje , " ).
Climber New Dawn (groot, geurend, zachtroze)
Climber Paul's Scarlet (warmrode trossen)
Climber Penny lane (groot/roomwit, frisgroen blad)
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel hartelijk dank. Ik zal eens googelen op de diverse soorten.