Hoe bestrijd je processierups in de tuin,wat te doen?

bosje met geel-groene blaadjes zit helemaal onder.
weet inmiddels wel hoe ze er uitzien want zag ze vorige week op meerdere plaatsen in de omgeving.
Mijn eerste ingeving was om er kokend water overheen te gieten want het struikje mag wel weg.
Bij nader inzien misschien niet zo'n goed idee vanwege vrijkomende dampen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
32.8K

Het beste antwoord

je hebt het over een struikje, maar de processierups, komt alleen voor in eikenbomen.
Is je struikje geen eikenboompje, dan is het een ander soort rups
Dus heb je bijna zeker te maken met de spinselrupsen.
Deze maken ook een soort dichte spinsel, waarbinnen de rupsen beschermd leven.
Na enige tijd zullen de rupsen gaan verpoppen en de struik herstelt van zelf weer.
Ook kan je ze met nest en al uit de struik knippen, maar echt nodig is dit niet.
De struik Kardinaalsmuts, is hier berucht om, maar vaak ook de sleedoorn en veel andere soorten struiken.
Mocht je toch de eikenprocessie rups hebben, laat de betrijding dan over aan deskundigen en NOOIT zelf aan beginnen !! ( vragen bij je gemeente)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
denk dat je helemaal gelijk hebt(gelukkig)
blijkbaar bestaat er meer ongedierte dan ik wist..

Andere antwoorden (4)

Bij de bestrijding van de rups is het belangrijk om contact met brandharen te vermijden. Die haren kunnen ook in de lucht rondom een kolonie aanwezig zijn en zitten ook in de nesten van de eikenprocessierups.
Men raadt particulieren daarom dringend aan de rupsen niet zelf te bestrijden, maar de gemeente in te lichten. Sommige gemeenten zorgen zelf voor het verwijderen van de rups uit tuinen. Andere gemeenten zullen doorverwijzen naar een hovenier of boomverzorger die in opdracht van de gemeente de bestrijding in het openbaar groen uitvoert.

Er zijn drie manieren om de eikenprocessierups te bestrijden. De beste methode voor het bestrijden van de eikenprocessierups is het wegzuigen. Er zijn speciale zuigapparaten voor ontworpen. De tweede manier is verbranden. En de derde: een (natuurlijk) bestrijdingsmiddel.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Maar "speciale zuigapparaten" ? Dat klinkt spannend, maar valt mee.
Dat noemen we ook wel stofzuigers. :-)
(alleen dan met een iets andere filter)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies Jackd, anders blaas je de haartjes toch vrolijk de lucht in, en da's niet de bedoeling!
Alle eikenbomen kappen en zorgen voor wespen/vliegen in de tuin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Particulieren wordt aangeraden om de rupsen niet zelf te bestrijden, maar de gemeente doet niets, bestrijders hebben (nog) geen tijd. Ik heb het heft zelf in handen genomen. Zolang ze nog in een nest zitten is het goed te doen.

Leg klaar: Tuinslang bij afvoerput
Benodigdheden:
1 assistent op afstand
Regenpak met capuchon
Rubberlaarzen
Plastic wegwerp handschoenen
mondkapje
bescherm bril
aluminiumfolie
huishoud folie
post elastieken
bus lijmspray BV Bison
Bus Fly Busters (https://www.flybusters.com/nl/navullingen-flybusters-spray-250-ml.html)
eventueel een trap of een ladder als het nest hoog zit

werkwijze: Verkleed je als marsmannetje (als je assistent dichterbij moet komen, moet ook deze het pak aan)
regenpak en laarzen aan, elastiek om de broekspijpen.
Wegwerphandschoenen aan. Aluminium folie om je mouwen tot over de handschoenen, elastiek om je polsen.
mondkapje op, capuchon op en de halsopening dichtmaken met de huishoudfolie.

probeer het nest van bovenaf te benaderen en zet de ladder niet te dichtbij. Als de rupsen zich bedreigd voelen, "schieten" ze hun brandharen af.
Spray met lange arm op ongeveer 15 cm afstand van het nest de lijmspray snel over het hele nest. zo kunnen er geen brandharen uit. Haarlak schijnt ook te werken, maar heb ik niet geprobeerd
Spray daarna in de opening van het nest de Fly Busters spray.
Neem een groot stuk aluminium folie bv 1 meter, vouw hem dubbel en maak losjes een kreukelrandje zodat je een grote kom krijgt. (Leg nog een extra stuk klaar om te verpakken) Sla het stuk folie met 2 handen om het nest en neem het nest voorzichtig en losjes mee in de folie. Vouw de folie naar binnen en sluit het af met alle rupsen erin. Niet te hard knijpen. Vouw daarna het andere stuk folie eromheen en leg het weg. De brandharen zijn verpakt nu en de rupsen gaan in de folie dood.
Vraag nu je assistent om je helemaal af te spoelen met de tuinslang. Na goed spoelen kan je assistent met handschoenen aan je helpen om het pak uit te doen. Aluminium armbeschermers goed naar binnen vouwen als je ze af hebt gedaan. als je het pak uit hebt goed armen en gezicht spoelen, NIET WRIJVEN!!!
Als laatste draai je de plastic zak binnenstebuiten en pak je het hele pakketje met rupsen op, vouw het in de zak, knoop erin en naar de milieustraat brengen ter vernietiging.
Voorzichtig op de trap!! Succes.
4 jaar geleden
gasbrander erop