Hoe krijg je een blad doorzichtig?

Ik heb 1 maand geleden een blad tussen 2 houtjes gedaan en die kan je op elkaar draaien met een moertje.
Maar hij word niet doorzichtig ik las dat het iets van 2 weken duurt ofzo en ik ben al maand bezig.

Er zit trouwens velletje wc papier tussen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Antwoorden (2)

Op deze manier, in een bloemenpers, worden de meeste bladeren niet doorzichtig. Hooguit heel dunne blaadjes, die zullen een beetje doorschijnend worden misschien. Je droogt ze, en ze worden plat, zodat je ze kunt inplakken bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je ook een manier waarop ze wel doorzichtig worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, niet echt doorzichtig.
Wat wij vroeger wel eens deden was heel zachtjes kloppen met een borstel (met van die stevige haren, niet met metalen tanden) op een blad. Dan kun je het bladmoes eruit kloppen en houd je alleen de nerven over. Niet makkelijk om voor elkaar te krijgen zonder dat 'ie kapot gaat, maar 't is wel leuk. En hij is wel doorzichtig dan, maar niet op de bedoelde manier denk ik.
Je moet ze koken met soda (1 deel soda, 4 delen water) voor een uur en drie kwartier (afhankelijk van de bladeren). Daarna een beetje schoonmaken en afspoelen.