Moeten de bloempjes van franse lavendel afgeknipt worden als ze beginnen te verslensen en groeien ze daarna terug ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Nee ze bloeen maar een keer per jaar.
De uitgebloeide bloemaren weg knippen. De takken die er hier en daar uitspringen en zo een mooi zicht belemmeren mogen ook al worden afgeknipt. U mag zeker niet te diep snoeien, want de plant moet nog weerstand bieden tegen de vorst, vandaar enkel de opschiksnoei na de bloei.

De eigenlijke snoei van de lavendel gebeurt na de strengste vorst, vanaf half maart tot begin april. Voor deze grondige snoeibeurt kunt u best werken met de haagschaar. Bij planten die men jaarlijks snoeit mag men gerust terug snoeien tot 10 a 15 cm boven de grond. De bloemen zullen ontstaan op de takken die in het jaar zelf worden gevormd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, ze bloeien maar één keer per seizoen. Als je ze er af knipt, ziet het er wel mooier uit en heeft de plant misschien meer energie voor de rest van de bloesempjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lavendel is een winterharde dwergheester die 1 keer per jaar bloeit, na de bloei de heggeschaar er over en hij zal prima verder groeien, maar niet bloeien, op een enkel bloemetje na.