Vriest het op 4 hoog minder als aan de grond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
8.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
normaal is het aan de grond kouder dan erboven

Antwoorden (1)

Ten eerste is daar de windsnelheid hoger (als je op de wind zit tenminste) en dat maakt de gevoelstemperatuur altijd wel lager.

Dan zal het afhangen van de tijd van het jaar. In deze tijd van het jaar heb je vooral vorst aan de grond, dus op 10 cm hoogte. Op neushoogte 1,50 is dat zeldzamer dus wat dat betreft is de temperatuur goed te vergelijken met die van neushoogte (los van de wind).

De temperatuur normaal is lager als je hoger zit maar dat is gemiddeld 1 graad per 100 meter http://www.meteo-maarssen.nl/atm_atmosfeer.html dus zoveel verschil merk je niet op 4 hoog (nogmaals los van de wind).

Toen wij op zes hoog woonden en ons zoontje toen 2 was was het eens tegen de 30 graden. We hebben hem in een zwembadje gezet op het balkon in de schaduw maar na een kwartier had hij blauwe lippen van de kou. Een jaar later zaten mijn 2 kinderen in hetzelfde badje in dezelfde temperatuur ook in de schaduw maar ze hadden nergens last van. Dat kwam door de wind. De wind maakt het voor het gevoel altijd kouder.

Toegevoegd na 53 seconden:
Een jaar later zaten ze dus in de achtertuin, beschut tussen huizen, schuur en schuttingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op 150cm zit niet mijn neus: )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij veel mensen ongeveer wel ;)